Universe - W taką ciszę
Posted by Viss
446 views
Kapliczki na Roztoczu
Posted by pajak68
1034 views
IN SPACE - Stive Morgan
Posted by Mforum
815 views

Niemcy: Czas idiotów

Niemcy: Czas idiotów

Wiele mówi się o „spójności społecznej”, odkąd niemiecki rząd zaczął pracować nad zniszczeniem źródeł utrzymania. Ale nawet fundamenty spójności zostały już zniszczone i nie można ich przywrócić za pomocą sloganów i inscenizacji.

Autor: Dagmar Henn

TYM PRZYCISKIEM POSTAW KAWĘ MOŻESZ ODBLOKOWAĆ TREŚCI PREMIUM I DOSTĘP DO STREAM LIVE

Postaw mi kawę na buycoffee.to

„Chcieliśmy” to nazwa nadana przezARDcałemu tygodniowi tematycznemu „spójność społeczna”. Pozwolili sobiena ankietę, która wykazała, że 64 procent uważa spójność za złą, Wschód silniejszy niż Zachód, młody silniejszy niż stary.

Koronawirus, Rosja, Chiny – narracje Niemiec
Opinia
Koronawirus, Rosja, Chiny – narracje Niemiec

Oczywiście wyniki takiego badania nie są tak naprawdę odkrywcze, ponieważ nie podano definicji, więc każdy mógł sobie wyobrazić, co przyszło do głowy przez „spójność”. I być może dobrze się stało, że nie powiedziano tego, czego pracownicyARDdomagali się w ostatnich latach, jak na przykład „spójności”, bezkrytycznej lojalności wobec NATO lub gotowości do szczepień.

Trochę rzeczywistości wchodzi do tego badania, gdy 76 procent uczestników wymienia kontrast między bogatymi i biednymi jako najważniejszy konflikt. Dwie trzecie obawia się, że nie będzie już w stanie płacić rachunków z powodu inflacji i cen energii, a 61 procent respondentów spodziewa się w rezultacie zamieszek lub przemocy na niemieckich ulicach. Ale można było sformułować „rachunki już nie” w inny sposób, bardziej bezpośrednio, bardziej zrozumiały – że pieniądze już nie wystarczają na życie. 57 procent obawia się również, że Niemcy mogą zostać wciągnięte w wojnę na Ukrainie. Sprzeczność, w jakiej tkwi ten strach z tym, co jest głoszone w innym przypadku w nadawcy, nie została zauważona przez redaktorów.

W każdym razie jasne jest, że istnieją obawy. To, coliczniki ARD, to „my-projekty”, które są opisane jako „miejsca, w których ludzie spotykają się bez uprzedzeń”, co oczywiście stawia wóz przed koniem. Ponieważ w rzeczywistości najpierw jest uprzedzenie, potem jest spotkanie, po którym uprzedzenie albo się rozpuszcza, albo utrwala w osądzie. Z drugiej strony, skoro chodzi o duszpasterskie balsamowanie „my”, które wciąż znane jest z wystąpień Merkel, nie może być mowy o interesach, bo takie „my” istnieje tylko abstrakcyjnie ponad społeczeństwem jako narodowa wspólnota wartości.

Obawy, które pojawiły się w badaniu, były prawdopodobnie bardziej związane z własnym środowiskiem, tj. osobami, z którymi łączy się konkretne interesy, czy to ekonomiczne, czy kulturowe, czy nawet polityczne. I w tej dziedzinie istnieje poważny problem, który znajduje odzwierciedlenie w radzeniu sobie ze skargami społecznymi, a także w sposobie, w jaki środki koronawirusowe były w stanie skutecznie desolidaryzować: jest to utrata pewnej jakości społecznej, na którą tylko w niewielkim stopniu wpływają terminy „wspólnota” lub „wspólnotowość”. Nawet odpowiedzi, w których kluby sportowe i obiekty rekreacyjne, szkoły i związki zawodowe zostały wymienione jako środowiska, które „przyczyniają się do spójności w Niemczech”, w zasadzie nie odpowiadały na pytanie. Zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię „spójności”, dzisiejsze związki zawodowe są w dużej mierze czymś zupełnie innym niż związki zawodowe trzydzieści lat temu.

Co ciekawe, kluby sportowe są jedynymi klubami, które przyszły do głowy twórcom badania, ale Niemcy były kiedyś krajem klubów tak bardzo, że kpiano, że spotkanie trzech Niemców zawsze było jednym. Niezależnie od tego, czy byli to hodowcy królików lub gołębi, śpiewający czy działkowe kluby ogrodnicze, cały kraj był nim naszpikowany. Wiele z nich nadal istnieje formalnie, ale często są tak samo puste jak związki zawodowe. Ponad dziesięć lat temu kluby skarżyły się, że nie ma już prawie żadnych ochotników do obsadzenia niezbędnych stanowisk w zarządzie. Związki zawodowe mają również trudności ze swoimi wybieralnymi biurami, które mają kontrolować pracowników etatowych.

Pod presją dostawców komercyjnych kluby sportowe stają się swego rodzaju usługodawcą, a członkostwo to często tylko prawo do odwiedzenia oferty. Jakieś dziesięć lat temu usłyszałem wykład w komisji sportowej Rady Miasta Monachium przedstawiciela klubu z Frankfurtu, który zmienił styl i pracował całkowicie w kierunku firmy fitness. Podejście to zostało zaproponowane jako rozwiązanie w kontekście długiej debaty na temat trudności stowarzyszeń w znalezieniu wolontariuszy. Kiedy następnie sprzeciwiłem się w dyskusji, że taka koncepcja doprowadzi do utraty demokracji, większość obecnych nie rozumiała, co miałem na myśli. Zgodził się tylko przewodniczący Klubu Alpejskiego.

Stowarzyszenia są zasadniczo strukturami demokratycznymi. Są stowarzyszeniem równych. Ponieważ są, są miejscem społecznego i politycznego uczenia się, które nie jest możliwe w strukturach hierarchicznych, takich jak miejsce pracy. To samo przez długi czas dotyczyło innej formy fuzji, spółdzielni, których w Niemczech jest również dużo. Ale prawo o spółdzielniach zostało teraz zmienione w taki sposób, że mogą istnieć prawa głosu zgodnie z uczestnictwem, jak w korporacjach, dzięki czemu równość znika.

Szkoły i instytucje edukacyjne nie są bardziej miejscami, w których może odbywać się ten rodzaj społecznego uczenia się niż „obiekty rekreacyjne”.

Prawdziwy problem „spójności” polega na tym, że nie spada ona z nieba, ale potrzebuje ludzi o takich samych cechach, jak stowarzyszenia i inicjatywy obywatelskie. Uderzające jest to, że miejsce zajmowane niegdyś przez inicjatywy obywatelskie, tj. formy samoorganizacji, jest obecnie zajmowane przez sztuczne ruchy, takie jak Fridays for Future, które mają darczyńców, ale nie mają demokratycznej struktury. Potrzebujemy ludzi, którzy wiedzą, jak coś zorganizować, którzy wiedzą, jak przekonać grupy, którzy wiedzą również, że demokracja wymaga czasu i wysiłku, którzy potrafią negocjować i iść na kompromis, gdy jest to konieczne, ale którzy mają również swój punkt widzenia.

Są to kompetencje, których można się nauczyć w grupach równych, ale są częścią wiedzy o władzy w strukturach hierarchicznych. Spektrum tych kompetencji obejmuje również spisek i intrygi, które istnieją w każdym stowarzyszeniu hodowców królików. Fakt, że termin taki jak „teoria spiskowa” może w ogóle dotrzeć do społeczeństwa, jest dowodem na to, że odsetek osób, które mają jeszcze doświadczenie w większych grupach, czy to w związkach zawodowych, klubach sportowych czy ochotniczych strażach pożarnych, jest obecnie stosunkowo niski.

Jeśli weźmie się pod uwagę, że gatunek ludzki przetrwał dzięki swojej zdolności do współpracy i że kultura jest zjawiskiem, które powstaje tylko w dużych grupach, które nigdy nie funkcjonują samodzielnie, ale zawsze potrzebują ludzi, aby zadbali o to funkcjonowanie, wtedy staje się jasne, że taka wiedza jest niezbędna. I to nie tylko w postaci ludzi, którzy je posiadają, ale także tych, którzy ich nie posiadają. Chodzi o doświadczenie tego, czemu służą i oczekiwanie, że to znajdą.

Innymi słowy, sam fakt, że osoba taka jak minister spraw zagranicznych Annalena Baerbock, która nie potrafi odróżnić osoby od roli i, zgodnie z jej własnymi oświadczeniami, nie ma pojęcia, w czyim imieniu powinna podróżować, może skończyć na takiej pozycji politycznej, jest dowodem na to, że dla wielu nie ma już całego poziomu edukacji społecznej. Pierwszą cechą, jakiej należy oczekiwać od każdego polityka, jest odpowiedzialność – wobec tych, którzy wydali rozkaz, którzy nie są sponsorami kongresu, ale wyborcami.

Społeczne uczenie się, które nie obejmuje współpracy w dużych grupach, jest niekompletne. Gigantyczne pomniki wczesnych cywilizacji, niezależnie od celu wyniku, mogły być po prostu celebracją tej wyjątkowej zdolności. Fakt, że materiały budowlane były często transportowane na duże odległości, ma znaczenie z faktu, że więź społeczna objawiła się materialnie właśnie w tym celu.

Jeśli spojrzysz na strukturę tradycyjnych społeczeństw, zobaczysz, że cały ten obszar współpracy w dużych grupach jest częścią życia dorosłych. Młodzi ludzie uczą się podstaw w grupach rówieśników, dorośli tworzą następnie duże grupy, które wspierają społeczeństwo. Zwykle istnieje rytuał przejścia między dwiema fazami.

Kiedy ta część dorosłego życia znika i zostaje zastąpiona rolą konsumenta, rezultatem jest zamrożone dojrzewanie. Tak modna polityka tożsamości zakłada permanentne dojrzewanie społeczeństwa. Gdyby podjęto kolejny krok, który obejmuje wzięcie odpowiedzialności zarówno za własne potomstwo, jak i za dużą grupę, w centrum uwagi znalazłyby się zupełnie inne tematy. Fakt, że w Niemczech można było wprowadzić kwarantanny i blokady bez omawiania kwestii opieki nad uwięzionymi, nie mówiąc już o zajmowaniu się nimi, pokazuje, jak rzadki stał się ten poziom społecznego uczenia się w międzyczasie. Nawet oczekiwanie osób odpowiedzialnych na dostrzeżenie i rozwiązanie takich pytań już nie istnieje.

Ten brak przejścia do fazy dorosłej określonej przez duże grupy nie tylko prowadzi do utrzymania niepewności dojrzewania, ale ostatecznie zapewnia, że te same duże grupy są ostatecznie unikane. To dodatkowo zwiększa niepewność i zwiększa strach przed innymi, co sprawia, że prawie niemożliwe jest pozwolenie na pojawienie się takich struktur grupowych.

To sprawia, że rządzenie jest łatwe, ponieważ możliwość wprowadzenia poważnych zmian kursu również opiera się na tych cechach. Ludzie, którzy są uwarunkowani, aby postrzegać siebie jako konsumentów, a nie agentów, są bardziej chętnymi nabywcami produkowanych dóbr, ale w przypadku poważnych kryzysów wszelkiego rodzaju umiejętności i wiedza są potrzebne do przetrwania społeczeństwa.

Doświadczenie tego, komu ufać, a komu nie, nie może być dokonane w środowisku innym niż wśród równych. Nawet własne zdolności są tylko niekompletnie zbadane. Współpraca poza hierarchiami nie jest praktykowana, tworzenie sojuszy nigdy nie jest konieczne. Jednocześnie zanika rozwijana przez ludzkość przez tysiące lat możliwość przezwyciężenia własnej śmiertelności w formie tradycji społecznej. Ale jest to warunek wstępny do opanowania niebezpieczeństw i inwestowania energii w przyszłość, której możesz nie widzieć na własne oczy.

Choć klubowa mleczarnia wydawała się głupia i tak wygodna, jak oferty, które można skonsumować dla kaprysu, wydają się obecnemu pokoleniu, społeczeństwo, które straciło wyższe umiejętności społeczne, nie może przetrwać. Pozbawia rodzaj Homo sapiens dokładnie tego, co zapewnia mu przetrwanie. Inkantacje lub „my-projekty” nie mogą tego zmienić, ruchy astroturfingowe, do niemieckiego sztucznego ruchu oddolnego, z pewnością nie.

W starożytnej Grecji słowo „idiota” odnosiło się do osoby, która nie chciała nic wiedzieć o polityce jako wspólnym projekcie polis, miasta. Istnieje wiele czynników, które sprzyjały idiotyzmowi, przede wszystkim nadmierna akumulacja władzy i bogactwa z jednej strony, bezsilność i ubóstwo z drugiej. Są to dekady neoliberalnej polityki pod pretekstem „nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo”, Maggie Thatcher, całkowitej komercjalizacji wszystkich użytecznych dziedzin życia i aktywnego niszczenia organizacji politycznych. Rezultatem jest społeczeństwo idiotów rządzone przez idiotów. Statek głupców rozbija się na pierwszym klifie, tonie podczas pierwszej burzy. Nadszedł czas, aby dorośli ponownie przejęli stery.

rt.de

Rate this post
CLOSE
CLOSE
%d bloggers like this: