Diety śródziemnomorskie są bezpieczniejsze niż diety ketonowe do kontrolowania poziomu cukru we krwi

Rate this post

W 36-tygodniowym badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Stanforda porównano korzyści płynące z dwóch diet — diety śródziemnomorskiej i diety ketogenicznej — w leczeniu 33 osób ze stanem przedcukrzycowym lub cukrzycą typu 2 ( American Journal of Clinical Nutrition , 19 lipca 2022 r.). Obie diety opierały się na spożywaniu dużej ilości pokarmów nieskrobiowych, które nie powodują dużego wzrostu poziomu cukru we krwi, oraz unikaniu pokarmów, które powodują wysoki wzrost poziomu cukru we krwi, takich jak pokarmy lub napoje z dodatkiem cukru oraz pokarmy sporządzone z mąki (mielonej pełne ziarna). Uczestnicy spędzili 12 tygodni na jednej diecie, a następnie przeszli na drugą dietę na kolejne 12 tygodni, kończąc na 12 tygodniach obserwacji.

TYM PRZYCISKIEM POSTAW KAWĘ MOŻESZ ODBLOKOWAĆ TREŚCI PREMIUM I DOSTĘP DO STREAM LIVE

Postaw mi kawę na buycoffee.to

W tym badaniu główne różnice między tymi dwiema dietami polegały na tym, że w diecie ketonowej unikano roślin strączkowych, owoców i pełnych (niezmielonych) ziaren, a włączono je do diety śródziemnomorskiej. Dieta ketonowa poważnie ograniczyła wszystkie węglowodany w fasoli, owocach i produktach pełnoziarnistych, podczas gdy dieta śródziemnomorska ograniczyła tylko słodką żywność i napoje oraz rafinowane węglowodany, które powodują wysoki wzrost poziomu cukru we krwi. Badanie wykazało, że obie diety mogą pomóc ludziom kontrolować wysoki poziom cukru we krwi.

Poziomy hemoglobiny A1c (badanie krwi, które służy jako wskaźnik uszkodzenia komórek przez wysoki poziom cukru we krwi) były takie same w obu dietach, a utrata masy ciała była zasadniczo taka sama. Osoby na diecie ketonowej miały niższe trójglicerydy, nieco wyższy poziom LDL (złego) cholesterolu i nieco niższy poziom HDL (dobrego) cholesterolu. Osoby na diecie ketonowej miały również mniej niezbędnych składników odżywczych (kwas foliowy, witaminę C i magnez) z unikania roślin strączkowych, owoców i niezmielonych pełnych ziaren.

Opis diety ketonowej

Diety ketogeniczne ograniczają spożycie węglowodanów do mniej niż 25 do 50 gramów dziennie, więc typowy dzień składa się z pięciu procent kalorii z węglowodanów, 75 procent z tłuszczów i 20 procent z białka. Powoduje to, że wątroba wytwarza duże ilości ciał ketonowych, które są wykorzystywane jako źródło energii ( JAMA , styczeń 2020;323(4):386). Niektórzy lekarze zalecają diety ketogeniczne, aby pomóc chorym na cukrzycę z nadwagą schudnąć, ale utrata masy ciała nie jest większa niż w przypadku innych metod leczenia cukrzycy. Twierdzenia, że ​​dieta ketonowa pomaga w leczeniu raka, demencji i choroby Parkinsona, nie są poparte odpowiednimi badaniami naukowymi.

Zgłoszone skutki uboczne diety ketonowej obejmują:

• zmęczenie podczas ćwiczeń
• ciągłe uczucie zmęczenia
• zwiększony głód
• trudności z zasypianiem w nocy
• skurcze mięśni
• zaparcia z powodu braku błonnika
• nudności, uczucie wzdęcia

Ograniczenie węglowodanów do mniej niż pięciu procent kalorii może spowodować niedobór fitoskładników przeciwutleniających w owocach i warzywach ( JAMA , 2018;319(3):215-217). Poważne ograniczenie wszystkich węglowodanów i zastąpienie ich głównie tłuszczem wiąże się ze zwiększonym ryzykiem niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby ( JAMA Intern Med , publikacja internetowa 15 lipca 2019 r.), która może prowadzić do cukrzycy, zawałów serca, udarów mózgu i wątroby oraz innych nowotworów ( Curr Opin Clin Nutr Metab Care , 1 lipca 2012 r.; 15(4):374–380). Diety ketonowe mogą zwiększać markery cholesterolu i stanów zapalnych, chociaż mogą obniżać poziom trójglicerydów ( Otyłość (Silver Spring), czerwiec 2019;27(6):971-981). Każda dieta, która ogranicza owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i fasolę, może ci zaszkodzić, ponieważ te pokarmy roślinne są bogatym źródłem rozpuszczalnego błonnika, który jest przekształcany w jelitach w krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA), które obniżają wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie krwi i wysoki poziom cukru we krwi. Niedobór rozpuszczalnego błonnika znacznie zwiększa ryzyko zapalenia, które może uszkodzić komórki w całym ciele.

We wnioskach z tego badania autorzy przedkładają dietę śródziemnomorską nad dietę ketonową, ponieważ kluczem do obniżenia wysokiego poziomu cukru we krwi jest unikanie wszystkich pokarmów, które powodują wysoki wzrost poziomu cukru we krwi po ich spożyciu. Ograniczenie węglowodanów, które nie powodują wysokiego wzrostu cukru we krwi, takich jak warzywa, rośliny strączkowe, niektóre owoce i całe, nienaruszone ziarna, nie przynosi żadnych dodatkowych korzyści i może być szkodliwe, ponieważ pozbawia cię rozpuszczalnego błonnika, który był wykazano, że obniża wysoki poziom cholesterolu, cukru we krwi, insuliny i stanów zapalnych. Zauważają również, że dieta śródziemnomorska jest łatwiejsza do przestrzegania.

Moje zalecenia

Nie polecam diet ketogenicznych, ponieważ:

  • Diety ketonowe zazwyczaj polegają na ograniczeniu nierafinowanych węglowodanów. Istnieje ogromna różnica między nierafinowanymi i rafinowanymi węglowodanami. Nierafinowane węglowodany, jakie występują w przyrodzie, prawie zawsze zawierają zdrowy, rozpuszczalny błonnik i wiążą się ze zmniejszonym ryzykiem chorób i dłuższą żywotnością. Zalecam ograniczenie rafinowanych węglowodanów — słodzonych napojów i żywności z dodatkiem cukru oraz żywności z mąki.
  • Diety Keto zachęcają ludzi do spożywania dużych ilości czerwonego mięsa i wędlin, które moim zdaniem są niezdrowe.
    Jeśli chcesz schudnąć, polecam Intermittent Fasting. Aby utrzymać zdrową wagę, zapobiegać chorobom i przedłużyć życie, zalecam spożywanie szerokiej gamy nierafinowanych węglowodanów (warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, fasolę, orzechy i inne nasiona) oraz codzienne ćwiczenia fizyczne.
26 grudnia 2022 r

Wyraź swoją opinię ! TO WAŻNE !!

CLOSE
CLOSE
%d bloggers like this: