Arbuz – właściwości

Arbuz ma głównie właściwości zdrowotne. Zawdzięcza je wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych. Na szczególne wyróżnienie zasługują zawarte w nim antyoksydanty tj. likopen, beta-karoten, luteina, zeaksantyna oraz kryptoksantyna, które chronią nasz organizm przed rozwojem chorób nowotworowych oraz opóźniają proces starzenia się skóry. Z racji tego, że arbuz składa się z ponad 90% z wody, działa moczopędnie, pobudzając nasze nerki i układ moczowy do pracy. Dzięki dużej zawartości wody, owoc ten bardzo szybko nawadnia organizm oraz obniża temperaturę ciała, co jest niezwykle ważne podczas niebezpiecznych upałów w okresie letnim.

Właściwości arbuza jednak na tym się nie kończą. Wpływa on doskonale na koncentrację, przyśpiesza trawienie, dodaję energię, a także obniża poziom cholesterolu. Arbuz może być doskonałą przekąską po treningu, ponieważ zawarte w nim składniki odżywcze wspomagają układ krążenia, wydalając z naszego organizmu szkodliwe związki gromadzące się w mięśniach w czasie aktywności fizycznej. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać zdrowotne zalety arbuza, nie wypluwaj jego pestek. Zawierają one właściwości przeciwzapalne oraz przeciwbólowe.

Arbuz – witaminy

Witaminy w arbuzie jak najbardziej świadczą o tym, jak bardzo cenny jest ten owoc dla naszego organizmu. Jeden duży arbuz pokrywa 6-krotnie dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, a także 5-krotnie na witaminę A! Jeśli połakomimy się i zjemy cały owoc, rozwiążemy problem dziennej dawki węglowodanów oraz witaminy B6. Jeśli jednak zdecydujemy się na jeden kawałek, dostarczymy swojemu organizmowi także witaminy: E, K1, kwas foliowy, tiaminę czy niacynę. Witaminy to nie jedyny atut arbuza – zawiera on wiele minerałów w postaci magnezu, potasu, błonnika, fosforu, cynku, żelaza oraz wapnia.

Arbuz – kalorie, cukier

Jeżeli czytając ten artykuł, akurat się odchudzasz lub po prostu chcesz utrzymać wagę, zapewne zastanawiasz się, ile kalorii ma arbuz? Otóż niewiele, ponieważ jeden plaster tego owocu ma zaledwie 30 kcal na 100 gram. To mniej niż pomarańcza, która ma 47 kcal na 100 gram czy ananas zawierający 54 kcal na 100 gram. Zakładając, że zjesz jeden duży plaster o wadzę 350 gram, dostarczysz swojemu organizmowi 130 kcal.

Inną sprawą jest niestety zawartość cukru. Arbuz zawiera 7,55 gramów cukrów prostych na 100 gram, co sprawia, że owoc ten klasyfikuje się do produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Oznacza to, że zjedzenie arbuza powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru i pobudzenie insuliny, przez co nie jest polecany osobom chorym na cukrzycę.

Arbuz – uroda

Arbuz to owoc, który jest wykorzystywany nie tylko w posiłkach, ale również w kosmetykach. Przemysł beauty koncentruje się przede wszystkim na wysokim poziomie przeciwutleniaczy, które są w nim zawarte. Te odpowiadają głównie za opóźnienie procesu starzenia. Takie działanie zawdzięczamy arbuzowi za sprawą zawartego w nim likopenu, ale również witaminy A. Warto też podkreślić, że arbuz świetnie zabezpiecza naszą skórę także przed szkodliwym działanie promieni UV. Ten owoc jest też bogaty w witaminę C, która jest rewelacyjnym składnikiem rozjaśniającym naszą skórę. Dzięki temu kosmetyki mogą mieć nie tylko obłędny arbuzowy zapach i smak w przypadku pomadek i błyszczyków, ale jeszcze czerpać z jego naturalnych właściwości.

Sałatka z arbuzem – przepis

Sałatka składająca się między innymi z arbuza jest doskonałym orzeźwiającym deserem podczas letnich upałów. Jeśli akurat organizujesz spotkanie dla znajomych i chcesz ich zaskoczyć oryginalną sałatką, wykorzystaj żółtą odmianę arbuza. Żółty arbuz przypomina swojego kuzyna o czerwonym miąższu, jednak charakteryzuje się mniej intensywny zapachem, a także smakiem. Aby zrobić pyszną sałatkę, potrzebujesz żółtego arbuza, truskawek, kiwi oraz liści mięty. Na początku umyj arbuza i rozkrój go, w celu pozbycia się pestek. Do sałatki potrzebujesz wyłącznie pysznego miąższu, który pokrój w duże kostki. Truskawki umyj i obierz z szypułek. Jeśli akurat do sałatki wykorzystujesz duże truskawki, możesz przekroić je na pół, natomiast małe wrzuć w całości. Kiwi obierz ze skóry oraz pokrój w dużą kostkę. Następnie wymieszaj wszystkie składniki i ozdób wierzch sałatki listkami mięty!

Wiosenna sałatka z arbuza i fety - Beszamel.pl

Koktajl z arbuza – przepis

Koktajle stanowią atrakcyjną alternatywę dla osób niemających czasu gotować. Mogą zastępować praktycznie każdy posiłek, a ich przygotowanie zajmuje naprawdę nie wiele czasu. Koktajl to także szybszy sposób dostarczania organizmowi substancji odżywczych w stosunku do normalnych potraw, które trawimy zazwyczaj od 2 do 4 h. To, co zachęca do robienia koktajli to również możliwość dodawania do niego różnorodnych składników, które rzadziej włączamy do swojego codziennego jadłospisu np. owoce, warzywa czy nasiona. Jak już wyjaśniliśmy, arbuz jest prozdrowotnym owocem idealnie nadającym się jako składnik do letnich koktajli. Dzięki wysokiej zawartości wody, szybko nawodni Twoje ciało oraz obniży jego temperaturę. My proponujemy pyszny koktajl z arbuza oraz ananasa, który podkręci Twój metabolizm oraz dostarczy Ci dużo pozytywnej energii na cały dzień. Wszystko dzięki ananasowi zawierającemu bromelinę regulującą trawienie. Wystarczy wrzucić oba składniki do blendera, a następnie zmiksować. Opcjonalnie możesz dodać także świeży sok z limonki, który dodatkowo nada koktajlowi wyjątkowy orzeźwiający smak.