PRZESUŃ STRONĘ W DÓŁ ABY ZOBACZYĆ

 WYBRANĄ TREŚĆ

Stream odblokowany w środę o 21.00

Stream zablokowany - "premium" w każdą niedzielę poniedziałek wtorek i czwartek o 21.00

NAJNOWSZE I NAJPOPULARNIEJSZE FILMY
Sami musimy sobie zbudować Polskę!
Posted on 27 czerwca 2022 by Mforum
281 views
Ludzie którzy mało zarabiają nie powinni jeść mięsa i latać samolotem
Posted on 27 czerwca 2022 by Enigma2021
300 views
WESTERPLATTE - CAŁY FILM KINOWY
Posted on 27 czerwca 2022 by Mforum
997 views
STONOGA COŚ ZA CO TRAFIŁEM DO WIĘZIENIA
Posted on 26 czerwca 2022 by Mforum
1097 views
Ukrainski front -Siewierodonieck zajety 26.06.22
Posted on 26 czerwca 2022 by mkhedrioni
149 views
Zamkniety.Pierwszy dzien w wiezieniu
Posted on 26 czerwca 2022 by mkhedrioni
151 views
Jak kapitan Kulka zrzucil bombe na Karoline Poludniowa
Posted on 26 czerwca 2022 by mkhedrioni
98 views
Patrik Lancaster spojrzenie na obwod Charkowski
Posted on 26 czerwca 2022 by mkhedrioni
94 views
Instrukcja grupy Bildelberg z 1954 roku.
Posted on 26 czerwca 2022 by mkhedrioni
137 views
Skąd wzięło się chrześcijaństwo największy przekręt w historii świata
Posted on 26 czerwca 2022 by Enigma2021
574 views
Onet ostrzega! Czekają nas lockdown'y energetyczne i racjonowanie energii!
Posted on 26 czerwca 2022 by Enigma2021
541 views
Polska rzucona na pożarcie przez Rosję? Gorzka prawda o naszych "sojusznikach"!
Posted on 26 czerwca 2022 by Enigma2021
143 views
Żywe Roboty | Najnowsi Mieszkańcy Ziemi
Posted on 26 czerwca 2022 by Enigma2021
92 views
Żydowscy kłamcy Holocaustu
Posted on 26 czerwca 2022 by Enigma2021
441 views
TAJNA BROŃ ROSJI
Posted on 26 czerwca 2022 by Enigma2021
163 views
Michael Jackson - Smooth Criminal (Official Video)
Posted on 25 czerwca 2022 by Enigma2021
1077 views
U.S.A. For Africa - We Are the World (Official Video)
Posted on 25 czerwca 2022 by Enigma2021
127 views
Kupili nas za 30 groszy
Posted on 25 czerwca 2022 by mkhedrioni
124 views
Rosyjsie Dzieci dla Prezydenta
Posted on 25 czerwca 2022 by mkhedrioni
175 views
Mutter Russland Mutter
Posted on 25 czerwca 2022 by Enigma2021
179 views
Nightwish - Sleeping Sun (OFFICIAL VIDEO)
Posted on 25 czerwca 2022 by Enigma2021
148 views
Prince - Purple Rain (Official Video)
Posted on 25 czerwca 2022 by Enigma2021
113 views
WARSZAWSKIE OSIEDLE GROZY 11 TRUPÓW W MIESZKANIU NIEWIDOMEGO - POLSKIE SLAMSY
Posted on 25 czerwca 2022 by Mforum
10490 views
Europe czeka ruina
Posted on 24 czerwca 2022 by mkhedrioni
2103 views
Co sie stalo z Polakami
Posted on 24 czerwca 2022 by mkhedrioni
224 views
Szokujące odkrycie w kraterze Von Karman
Posted on 23 czerwca 2022 by Mforum
475 views
NADCHODZI WIELKI GŁÓD O KTÓRYM MÓWIĄ WSZYSCY - JAK POLACY WALCZYLI Z GŁODEM W CZSIE II W.Ś ?
Posted on 23 czerwca 2022 by Mforum
1391 views
To dopiero początek...
Posted on 23 czerwca 2022 by Enigma2021
443 views
W Polsce zaczyna brakować ciepłej wody
Posted on 23 czerwca 2022 by Enigma2021
157 views
Utrata mieszan i nieruchomosci przez Polakow .
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
268 views
Ciezie czasy dla Kijowa
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
181 views
KROK PO KROKU DZIEŃ PO DNIU POLACY ODDAJĄ POLSKĘ
Posted on 23 czerwca 2022 by Mforum
271 views
Bitcoin i zielona energia
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
127 views
Jackowski koncowa czerwca
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
133 views
Leszek Zebrowski ruch narodowy  nie zniszczyl sie sam
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
579 views
To dopiero poczatek
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
121 views
Morawiecki Covid wroci jesienia
Posted on 23 czerwca 2022 by mkhedrioni
123 views
Rosja wchodzi w NOWY PORZĄDEK ŚWIATOWY! Przemówienie W. Putina na Forum Ekonomicznym (po polsku
Posted on 23 czerwca 2022 by Enigma2021
147 views
22.06.2022 STREAM - TO OSTATNI MOMENT NA BLOKADĘ NOWYCH UKRAIŃSKICH ELIT - POLACY BEDĄ MARGINESEM
Posted on 22 czerwca 2022 by Mforum
475 views
Tajny Projekt MK-ULTRA i Podprojekt 94
Posted on 21 czerwca 2022 by Mforum
2116 views
Patrioci czy idioci
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
266 views
Czy Putin zaatakuje Polske
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
409 views
Bitcoin _Zielona energia
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
172 views
Patryk lancaster Donieck
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
163 views
Tajny Projekt MK-ULTRA
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
144 views
Siemion Mogilewicz-Gangster ktory zaopatrywal Polske w gas
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
143 views
WPolsce zaczyna brakowac cieplej wody
Posted on 21 czerwca 2022 by mkhedrioni
195 views
PIS zamierza zaakceptowac kult Stepana Bandery
Posted on 20 czerwca 2022 by mkhedrioni
1586 views
20.06.2022 STREAM - POSEŁ A. KOŁAKOWSKI - PIS I M.MACIAK CW24TV - WSPÓLNY POGLĄD NA JUMANIE BIEDNYCH STARCÓW  - REPORTAŻ !!
Posted on 20 czerwca 2022 by Mforum
336 views
Muzeum Faberge.Najwiesze prywatne muzeum w Rosji
Posted on 20 czerwca 2022 by mkhedrioni
529 views
POLITYKA STRONY M-FORUM !!! - WSZYSTKIE ZAMIESZCZANE MATERIAŁY ORAZ PREZENTOWANE I PROPAGOWANE - Poglądy i opinie zawarte w artykułach mogą być niezgodne ze stanowiskiem redakcji. !!!! REDAKCJA M-FORUM AV LIVE MA NA CELU PUBLIKOWANIE WSZYSTKICH INFORMACJI KTÓRE SĄ CENZUROWANE BEZ WZGLĘDU NA ZABARWIENIA POLITYCZNE , RELIGIJNE I OBYCZAJOWE - ZA KOMENTARZE I WYPOWIEDZI CZYTELNIKÓW I WIDZÓW NIE BIERZE ODPOWIEDZIALNOŚCI , Z WYJĄTKIEM TREŚCI O CHARAKTERZE PRZESTĘPCZYM KTÓRE BĘDĄ USUWANE BEZ OSTRZEŻEŃ

M-forum A.V Live.

TO. PORTAL NA KTÓRYM CODZIENNIE ZNAJDZIESZ PONAD 100 INFORMACJI INFO NIUS W TYM MATERIAŁY CENZUROWANE LUB ZABRONIONE NA INNYCH PORTALACH POPRAWNYCH POLITYCZNIE. W sprawach dotyczacych reklamy banerowej lub video, oraz zasad dzierżawy strumienia stream bez limitu umieszczanego na dowolnej stronie internetowej , proszę przesunąć stronę w dół lewa strona sekcja ADMIN KONTAKT

Załamanie inwestycji kolejowych. Firmy budowlane może czekać dramatyczny scenariusz

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Rate this post

Brak środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy staje się powoli dramatem firm budowlanych pracujących dla kolei. Grupa organizacji branżowych zaapelowała niedawno do premiera w tej sprawie. Minister infrastruktury Adam Adamczyk zapowiada, że pojawią się gwarancje, które pozwolą uruchomić kolejne inwestycje na kolei.

WESPRZYJ DOWOLNĄ KWOTĄ NASZĄ

DZIAŁALNOŚĆ 

Ta forma wsparcia adresowana jest do autorów wpisów - artykułów , filmów i tłumaczeń i osób pomagających w sprawach technicznych ,

ciekawostka :-) mamy ponad 30 000 subskrybentów i ponad 100 000 osób zarejestrowanych  a trzeba żebrać o kilka groszy dla tych dzięki którym są treści na stronie .......... 

Wiele wskazuje na to, że sytuacja firm działających w segmencie kolejowym, który wypracowuje ok. 5-7 proc. produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terytorium kraju, nie będzie w najbliższych latach łatwa
Wiele wskazuje na to, że sytuacja firm działających w segmencie kolejowym, który wypracowuje ok. 5-7 proc. produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terytorium kraju, nie będzie w najbliższych latach łatwa | Foto: Marek Lasyk / Reporter
  • Brak systemowego rozwiązania w ramach finansowania inwestycji spowodował załamanie rynku inwestycji infrastrukturalnych w kolejnictwie, który może być bardzo groźny dla tego sektora gospodarki – piszą organizacje branżowe
  • Z początkiem grudnia zeszłego roku PKP PLK przekazały, że w 2022 r. planują ogłosić przetargi za 11-12 mld zł
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Plany zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli spółki PKP PLK były ambitne. Ponad rok temu planowano kilkaset przetargów o łącznej wartości 17 mld zł. Ostatecznie skończyło się w zeszłym roku na przetargach na kwotę niewiele ponad 3 mld zł.

We wrześniu ub.r. spółka podała, że ogłosiła do tego czasu przetargi w ramach Krajowego Programu Kolejowego na 1,7 mld zł, w planach do końca roku mając postępowania na ok. 1,4 mld zł. Jesienią PKP PLK ogłosiła zapowiadane przetargi na m.in.: budowę tunelu drogowego w Kobyłce, prace dot. odcinków Koźmin Wlkp.-Jarocin, Brzeg Dolny-Wołów czy stacji Bełchów.

Skąd tak niewielka wartość przetargów wobec wcześniejszych planów? Polska kolej odczuwa w ten sposób boleśnie skutki konfliktu polskiego rządu z Unią Europejską dot. praworządności i Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego. Spór spowodował brak przyjęcia przez Komisję Europejską Krajowego Planu Odbudowy i zatwierdzenia nowych programów operacyjnych na perspektywę finansową 2021 – 2027.

– Główny zamawiający w obszarze kolejnictwa, czyli PKP PLK ma prawo czuć się zaskoczony politycznymi sporami i opóźnieniami w przyznaniu Polsce środków z Krajowego Programu Odbudowy (KPO), ale jednocześnie zupełnie nie przygotował się na najgorszy scenariusz, czyli opóźnianie przekazania funduszy unijnych i wprowadzenie mechanizmów warunkowości łączący budżet UE z praworządnością — mówi Business Insider Polska dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Zwraca on uwagę, że od momentu przystąpienia Polski do UE w 2004 r. żaden z rządów nie pokusił się o wypracowanie mechanizmów, które niwelowałyby spadek inwestycji w okresach pomiędzy kolejnymi budżetami unijnymi, tym bardziej że identyczny dołek inwestycyjny mocno poobijał już spółki kolejowe kilka lat temu.

– Nie spróbowano np. upodobnić Funduszu Kolejowego do działania Krajowego Funduszu Drogowego, który funkcjonuje bardzo sprawnie i stanowi doskonałe źródło finansowania inwestycji drogowych — mówi dr Kaźmierczak.

Organizacje branżowe piszą do premiera

W sprawie dramatycznego spadku wartości przetargów na kolejowe inwestycje wspólny list otwarty do premiera Mateusza Morawieckiego wystosowało kilka organizacji branżowych. To Business Centre Club, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Forum Kolejowe — Railway Business Forum, Fundacja Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Fundacja Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.

– Brak systemowego rozwiązania w ramach finansowania inwestycji spowodował załamanie rynku inwestycji infrastrukturalnych w kolejnictwie, który może być bardzo groźny dla tego sektora gospodarki. Główny inwestor – PKP PLK SA, pomimo że posiada przygotowana dokumentację dla dużej liczby zadań inwestycyjnych, nie może ogłaszać przetargów dla ich wykonania ze względu na niepewność co do ich finansowania – piszą organizacje branżowe.

– Stoimy przed dramatycznym scenariuszem. Firmy wykonawcze obecnie gotowe do realizacji zadań inwestycyjnych, będą zmuszone do redukcji swoich zasobów, a w przyszłości, gdy pojawi się już finansowanie dla tych zadań, nie będzie możliwości ich wykonania. Bez szybkich decyzji Rządu program modernizacji i rozbudowy polskiej sieci kolejowej, w tym komponentu kolejowego CPK, stanie się nierealny, a w najlepszym wypadku przesunięty w czasie, nie mówiąc o poważnych skutkach gospodarczych i społecznych—czytamy w liście.

– Wiele wskazuje na to, że sytuacja firm działających w segmencie kolejowym, który wypracowuje ok. 5-7 proc. produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terytorium kraju, nie będzie w najbliższych latach łatwa. Firmy wykonawcze koncentrują się obecnie na ukończeniu projektów w ramach obecnego Krajowego Programu Kolejowego (KPK) rozpisanego na lata 2014-2023, który idzie w stosunkowo dobrym tempie—mówi Kaźmierczak.

Jednak zastój w przetargach i dalszy brak środków unijnych sprawić może, że w 2023-2024 luka inwestycyjna na kolei może być głębsza od pamiętnego dołka z lat 2014-2016.

Rynek czekać może ostra konkurencja

– Można przewidywać, że w ciągu kilku kwartałów dojdzie do wyniszczającej rynek konkurencji cenowej pomiędzy wykonawcami o pozyskanie nowych zleceń, kiedy środki UE w końcu do Polski popłyną. Po niej najprawdopodobniej dojdzie w latach 2025-2026 do kumulacji inwestycji kolejowych z towarzyszącym jej wzrostem cen materiałów i niedoborem pracowników—ocenia Kaźmierczak.

PKP PLK nie odpowiedziało na nasze pytania dot. inwestycji. Nie dostaliśmy również odpowiedzi od KPRM, dotyczących tego, czy i jak premier zareaguje na list organizacji związanych z koleją i budownictwem.

Z początkiem grudnia zeszłego roku PKP PLK przekazały, że w 2022 r. planują ogłosić przetargi za 11-12 mld zł. – W 2022 r. planujemy wszcząć postępowania na kwotę szacunkową około 11-12 mld zł. Dodatkowo w 2022 r. w ramach Krajowego Programu Kolejowego planujemy nakłady na poziomie ponad 14 mld zł – zapowiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, cytowany w informacji prasowej z 8 grudnia br.

Kilka dni temu minister Adam Adamczyk zadeklarował, że ministerstwo i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe są do nowych inwestycji przygotowane.

– Jesteśmy na etapie dyskusji z kierownictwem rządu, w szczególności z ministrem finansów. Musimy uzyskać pewne gwarancje, aby przed przyjęciem Krajowego Programu Kolejowego można było uruchomić te inwestycje – stwierdził Adamczyk.

Wcześniej w radiowej Jedynce szef resortu infrastruktury był pytany, czy brak zatwierdzenia europejskiej części KPO przez Komisję Europejską dla Polski zagraża inwestycjom drogowym. Jak ocenił, są one „realizowane bez zakłóceń”.

– Ta sytuacja nie spowalnia, ani nie blokuje budów – zapewnił Adamczyk, dodając, że w Polsce nie ma budowy, która została zatrzymana z powodu tego, że KE nie zatwierdziła KPO.

Holler Box
Holler Box
%d bloggers like this: