PRZESUŃ STRONĘ W DÓŁ ABY ZOBACZYĆ WYBRANĄ TREŚĆ

Stream odblokowany w każdy poniedziałek i środę o 20.00

Stream zablokowany - "premium" w każdą niedzielę wtorek i czwartek o 20.00

NAJNOWSZE I NAJPOPULARNIEJSZE FILMY
Jak się nie dać PSYCHOPACIE?
Posted on 25 stycznia 2022 by bZIK
850 views
Rosja w dalszym ciągu zmaga się z napięciem na Ukrainie
Posted on 25 stycznia 2022 by bZIK
134 views
Szlachetne zdrowie…
Posted on 25 stycznia 2022 by bZIK
53 views
Bellwether eVTOL
Posted on 25 stycznia 2022 by bZIK
68 views
Chińska propaganda.
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
28 views
*WANTED – POSZUKIWANY* 👀👇
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
31 views
Opowiedział mi szczerze o życiu na Kubie… Po polsku!
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
316 views
Dr  Pierre Kory   January 23, 2022   Washington, DC Napisy PL
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
186 views
Aluminium czyli glin,tego nie polubisz.
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
68 views
nowa metoda pis na mordowanie polaków – niech zdychają w karetkach a nie w szpitalu
Posted on 25 stycznia 2022 by imc12
258 views
Obcokrajowiec zrobił IDIOTÓW z polskiej policji podczas łapanki maseczkowej w centrum handlowym!
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
62 views
Co nam chciel przekazac H.Sienkiewicz w noweli Latarnik
Posted on 25 stycznia 2022 by mkhedrioni
62 views
Bunt w Izraelu zadnej szczepionki wiecej
Posted on 25 stycznia 2022 by mkhedrioni
80 views
Sklepy tylko dla zaszczepionych
Posted on 25 stycznia 2022 by mkhedrioni
78 views
Nowy pomysł premiera. Służby będą czytać nasz SMS’y! To dla naszego bezpieczeństwa!
Posted on 25 stycznia 2022 by Enigma2021
93 views
STREAM – 24.01.2022 – WOJNA ! ? JAK SIE INTELIGENTNIE NIE ZASZCZEPIĆ + PROTEST MIĘDZYNARODOWY POLSKO NIEMIECKI
Posted on 24 stycznia 2022 by Mforum
499 views
Masz kredyt moga zabrac ci mieszkanie
Posted on 24 stycznia 2022 by mkhedrioni
571 views
Szachetne zdrowie
Posted on 24 stycznia 2022 by mkhedrioni
578 views
Musisz to wiedzieć (1313) Bezos de facto stwierdził, że jego koledzy jeszcze tej tabletki nie mają?
Posted on 24 stycznia 2022 by bZIK
290 views
Księżniczka Marsa. Edgar Rice Burroughs. Audiobook PL
Posted on 24 stycznia 2022 by bZIK
111 views
Subiektywnik Spiskownika #6
Posted on 24 stycznia 2022 by bZIK
116 views
Łukaszenka. PORA ODWOŁYWAĆ!!!
Posted on 24 stycznia 2022 by bZIK
120 views
DWA SŁOWA: CIĘŻKIE CZASY
Posted on 24 stycznia 2022 by bZIK
100 views
Czyli jednak wojna?
Posted on 24 stycznia 2022 by imc12
1254 views
COWIDOWA – TRUPIARNIA – WEJŚCIE TYLKO DLA PERSONELU
Posted on 24 stycznia 2022 by imc12
1470 views
Jak myślą BIEDNI i na co WYDAJĄ pieniądze? [Biznes 2.0]
Posted on 24 stycznia 2022 by Enigma2021
112 views
ZMYWAK: TAKICH LEKARZY NAM NIE TRZEBA W UK!
Posted on 24 stycznia 2022 by Enigma2021
167 views
Przepowiednia Malachiasza. Kim będzie ostatni papież? I PODCAST
Posted on 24 stycznia 2022 by Enigma2021
125 views
This Is Slavia
Posted on 24 stycznia 2022 by Enigma2021
204 views
Brussels, Belgium Sunday demonstration January 23nd 2022 23.01.2022 – Aerial Video
Posted on 24 stycznia 2022 by Enigma2021
135 views
KANADYJSKIE SPOJRZENIE NA HISTERIE COVIDOWĄ AUSTRALII I AUSTRII
Posted on 23 stycznia 2022 by krab zo.o.
918 views
UKRYTE SYMBOLE MASONÓW W ZNANYCH LOGACH
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
203 views
W OBRONIE KOBIETY
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
212 views
TA HISTORIA ZMIENIŁA SPOKOJNE ŻYCIE – CIEBIE MOŻE TO TEŻ DOTYCZYĆ
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
175 views
J/C – O NAIWNOŚCI I DZIECIECEJ UFNOŚCI POLAKÓW W DOROSŁYCH RELALIACH ŚWIATA
Posted on 23 stycznia 2022 by Mforum
343 views
Czerwone Chmury | POLSKI LEKTOR
Posted on 23 stycznia 2022 by Enigma2021
418 views
Jerzy Owsiak i Jego osobisty diabełek
Posted on 23 stycznia 2022 by Enigma2021
128 views
Wszystkie kontrowersje lockdownu w Chinach
Posted on 23 stycznia 2022 by Enigma2021
109 views
MOJA OCENA SEJMU I SENATY Z R.2018 – CZY COŚ SIĘ ZMIENIŁO W R 2022 ?
Posted on 23 stycznia 2022 by Mforum
176 views
Walka wybucha w Kongresie Hondurasu przed inauguracją nowego prezydenta
Posted on 23 stycznia 2022 by bZIK
190 views
10 tysięcy wagonów wojskowych jedzie z Rosji na Białoruś. Liczne transporty sprzętu na terenie FR.
Posted on 23 stycznia 2022 by bZIK
233 views
Co dalej z blokadą transportu kolejowego z Ukrainy do Polski?
Posted on 23 stycznia 2022 by bZIK
89 views
DWA SŁOWA: KONCEPT WIELOŚWIATU
Posted on 23 stycznia 2022 by bZIK
136 views
Start Teleskopu Jamesa Webba – Astronarium 132
Posted on 23 stycznia 2022 by bZIK
100 views
Czy to koniec? Globaliści wycofują zarazę? Czy czeka nas następna? J.Białek
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
139 views
CZY TO KONIEC PANDEMII? NIEDZIELA: STATYSTYKI NIE KŁAMIĄ!
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
172 views
Telefon słuchacza do radia demaskujący Watykan i kościół rzymsko-katolicki
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
138 views
Niebiańskie proroctwo – ratunek dla ludzkości
Posted on 23 stycznia 2022 by Enigma2021
383 views
Pilne
Posted on 23 stycznia 2022 by Miro
52 views
Covid19 Śledztwo w UK
Posted on 23 stycznia 2022 by daluke2005
57 views
POLITYKA STRONY M-FORUM !!! - WSZYSTKIE ZAMIESZCZANE MATERIAŁY ORAZ PREZENTOWANE I PROPAGOWANE - Poglądy i opinie zawarte w artykułach mogą być niezgodne ze stanowiskiem redakcji. !!!! REDAKCJA M-FORUM AV LIVE MA NA CELU PUBLIKOWANIE WSZYSTKICH INFORMACJI KTÓRE SĄ CENZUROWANE BEZ WZGLĘDU NA ZABARWIENIA POLITYCZNE , RELIGIJNE I OBYCZAJOWE - ZA KOMENTARZE I WYPOWIEDZI CZYTELNIKÓW I WIDZÓW NIE BIERZE ODPOWIEDZIALNOŚCI , Z WYJĄTKIEM TREŚCI O CHARAKTERZE PRZESTĘPCZYM KTÓRE BĘDĄ USUWANE BEZ OSTRZEŻEŃ

M-forum A.V Live.

TO PORTAL NA KTÓRYM CODZIENNIE ZNAJDZIESZ PONAD 100 INFORMACJI INFO NIUS W TYM MATERIAŁY CENZUROWANE LUB ZABRONIONE NA INNYCH PORTALACH POPRAWNYCH POOLITYCZNIE

Załamanie inwestycji kolejowych. Firmy budowlane może czekać dramatyczny scenariusz

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Brak środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy staje się powoli dramatem firm budowlanych pracujących dla kolei. Grupa organizacji branżowych zaapelowała niedawno do premiera w tej sprawie. Minister infrastruktury Adam Adamczyk zapowiada, że pojawią się gwarancje, które pozwolą uruchomić kolejne inwestycje na kolei.

Wiele wskazuje na to, że sytuacja firm działających w segmencie kolejowym, który wypracowuje ok. 5-7 proc. produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terytorium kraju, nie będzie w najbliższych latach łatwa
Wiele wskazuje na to, że sytuacja firm działających w segmencie kolejowym, który wypracowuje ok. 5-7 proc. produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terytorium kraju, nie będzie w najbliższych latach łatwa | Foto: Marek Lasyk / Reporter
  • Brak systemowego rozwiązania w ramach finansowania inwestycji spowodował załamanie rynku inwestycji infrastrukturalnych w kolejnictwie, który może być bardzo groźny dla tego sektora gospodarki – piszą organizacje branżowe
  • Z początkiem grudnia zeszłego roku PKP PLK przekazały, że w 2022 r. planują ogłosić przetargi za 11-12 mld zł
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Plany zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli spółki PKP PLK były ambitne. Ponad rok temu planowano kilkaset przetargów o łącznej wartości 17 mld zł. Ostatecznie skończyło się w zeszłym roku na przetargach na kwotę niewiele ponad 3 mld zł.

We wrześniu ub.r. spółka podała, że ogłosiła do tego czasu przetargi w ramach Krajowego Programu Kolejowego na 1,7 mld zł, w planach do końca roku mając postępowania na ok. 1,4 mld zł. Jesienią PKP PLK ogłosiła zapowiadane przetargi na m.in.: budowę tunelu drogowego w Kobyłce, prace dot. odcinków Koźmin Wlkp.-Jarocin, Brzeg Dolny-Wołów czy stacji Bełchów.

Skąd tak niewielka wartość przetargów wobec wcześniejszych planów? Polska kolej odczuwa w ten sposób boleśnie skutki konfliktu polskiego rządu z Unią Europejską dot. praworządności i Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego. Spór spowodował brak przyjęcia przez Komisję Europejską Krajowego Planu Odbudowy i zatwierdzenia nowych programów operacyjnych na perspektywę finansową 2021 – 2027.

– Główny zamawiający w obszarze kolejnictwa, czyli PKP PLK ma prawo czuć się zaskoczony politycznymi sporami i opóźnieniami w przyznaniu Polsce środków z Krajowego Programu Odbudowy (KPO), ale jednocześnie zupełnie nie przygotował się na najgorszy scenariusz, czyli opóźnianie przekazania funduszy unijnych i wprowadzenie mechanizmów warunkowości łączący budżet UE z praworządnością — mówi Business Insider Polska dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Zwraca on uwagę, że od momentu przystąpienia Polski do UE w 2004 r. żaden z rządów nie pokusił się o wypracowanie mechanizmów, które niwelowałyby spadek inwestycji w okresach pomiędzy kolejnymi budżetami unijnymi, tym bardziej że identyczny dołek inwestycyjny mocno poobijał już spółki kolejowe kilka lat temu.

– Nie spróbowano np. upodobnić Funduszu Kolejowego do działania Krajowego Funduszu Drogowego, który funkcjonuje bardzo sprawnie i stanowi doskonałe źródło finansowania inwestycji drogowych — mówi dr Kaźmierczak.

Organizacje branżowe piszą do premiera

W sprawie dramatycznego spadku wartości przetargów na kolejowe inwestycje wspólny list otwarty do premiera Mateusza Morawieckiego wystosowało kilka organizacji branżowych. To Business Centre Club, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Forum Kolejowe — Railway Business Forum, Fundacja Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Fundacja Pro Kolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.

– Brak systemowego rozwiązania w ramach finansowania inwestycji spowodował załamanie rynku inwestycji infrastrukturalnych w kolejnictwie, który może być bardzo groźny dla tego sektora gospodarki. Główny inwestor – PKP PLK SA, pomimo że posiada przygotowana dokumentację dla dużej liczby zadań inwestycyjnych, nie może ogłaszać przetargów dla ich wykonania ze względu na niepewność co do ich finansowania – piszą organizacje branżowe.

– Stoimy przed dramatycznym scenariuszem. Firmy wykonawcze obecnie gotowe do realizacji zadań inwestycyjnych, będą zmuszone do redukcji swoich zasobów, a w przyszłości, gdy pojawi się już finansowanie dla tych zadań, nie będzie możliwości ich wykonania. Bez szybkich decyzji Rządu program modernizacji i rozbudowy polskiej sieci kolejowej, w tym komponentu kolejowego CPK, stanie się nierealny, a w najlepszym wypadku przesunięty w czasie, nie mówiąc o poważnych skutkach gospodarczych i społecznych—czytamy w liście.

– Wiele wskazuje na to, że sytuacja firm działających w segmencie kolejowym, który wypracowuje ok. 5-7 proc. produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terytorium kraju, nie będzie w najbliższych latach łatwa. Firmy wykonawcze koncentrują się obecnie na ukończeniu projektów w ramach obecnego Krajowego Programu Kolejowego (KPK) rozpisanego na lata 2014-2023, który idzie w stosunkowo dobrym tempie—mówi Kaźmierczak.

Jednak zastój w przetargach i dalszy brak środków unijnych sprawić może, że w 2023-2024 luka inwestycyjna na kolei może być głębsza od pamiętnego dołka z lat 2014-2016.

Rynek czekać może ostra konkurencja

– Można przewidywać, że w ciągu kilku kwartałów dojdzie do wyniszczającej rynek konkurencji cenowej pomiędzy wykonawcami o pozyskanie nowych zleceń, kiedy środki UE w końcu do Polski popłyną. Po niej najprawdopodobniej dojdzie w latach 2025-2026 do kumulacji inwestycji kolejowych z towarzyszącym jej wzrostem cen materiałów i niedoborem pracowników—ocenia Kaźmierczak.

PKP PLK nie odpowiedziało na nasze pytania dot. inwestycji. Nie dostaliśmy również odpowiedzi od KPRM, dotyczących tego, czy i jak premier zareaguje na list organizacji związanych z koleją i budownictwem.

Z początkiem grudnia zeszłego roku PKP PLK przekazały, że w 2022 r. planują ogłosić przetargi za 11-12 mld zł. – W 2022 r. planujemy wszcząć postępowania na kwotę szacunkową około 11-12 mld zł. Dodatkowo w 2022 r. w ramach Krajowego Programu Kolejowego planujemy nakłady na poziomie ponad 14 mld zł – zapowiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, cytowany w informacji prasowej z 8 grudnia br.

Kilka dni temu minister Adam Adamczyk zadeklarował, że ministerstwo i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe są do nowych inwestycji przygotowane.

– Jesteśmy na etapie dyskusji z kierownictwem rządu, w szczególności z ministrem finansów. Musimy uzyskać pewne gwarancje, aby przed przyjęciem Krajowego Programu Kolejowego można było uruchomić te inwestycje – stwierdził Adamczyk.

Wcześniej w radiowej Jedynce szef resortu infrastruktury był pytany, czy brak zatwierdzenia europejskiej części KPO przez Komisję Europejską dla Polski zagraża inwestycjom drogowym. Jak ocenił, są one „realizowane bez zakłóceń”.

– Ta sytuacja nie spowalnia, ani nie blokuje budów – zapewnił Adamczyk, dodając, że w Polsce nie ma budowy, która została zatrzymana z powodu tego, że KE nie zatwierdziła KPO.

Holler Box

KORZYSTASZ Z OGRANICZONEGO CZASOWO DOSTĘPU !!

DALSZE KORZYSTANIE ZE STRONY Z PEŁNYM DOSTĘPEM DO WSZYSTKICH TREŚCI MOŻLIWE PO URUCHOMIENIU DOSTĘPU PREMIUM 

kliknij w poniższy pasek  KLIKNIJ ODBLOKUJ - WSZYSTKIE ARTYKUŁY - PONIŻEJ

STREAM PONIEDZIAŁEK , WTOREK, ŚRODA , CZWARTEK 20.00 -   NIEDZIELA 20.00

ABY TA BLOKADA STRONY BYŁA DLA CIEBIE NIE WIDOCZNA ZAŁÓŻ KONTO I ZALOGUJ SIĘ INSTR. FILMOWA PONIŻEJ :-)

KLIKNIJ PONIŻEJ "ZAŁÓŻ KONTO"

ODBLOKUJ TREŚCI I STREAM KLIKAJĄC W PONIŻSZY OBRAZEK PEŁNA INSTRUKCJA  + MATERIAŁ FILMOWY !! 

Holler Box
%d bloggers like this: