Kaloryczność diety

Z biegiem czasu mamy inne potrzeby, dlatego dieta nie może wyglądać tak samo, jak kiedy mieliśmy 20 lat. Dla wielu osób stan zdrowia będzie największym ograniczeniem, jeśli chodzi o żywienie. Ponad 80 proc. seniorów w Polsce zmaga się z chorobami przewlekłymi, jeśli więc jesteś w wieku emerytalnym, bardzo możliwe, że to właśnie choroby będą limitowały twoją dietę w największym stopniu. Warto jednak zacząć od tego, co będzie dotyczyło każdego z nas bez wyjątku, czyli zmiany w kaloryczności.

Na zapotrzebowanie kaloryczne składa się wiele czynników:

  • płeć,
  • masa ciała,
  • wysokość ciała,
  • aktywność fizyczna
  • wiek.

Kiedy jesteśmy dorośli, przemiana materii nie zmienia się już tak gwałtownie jak w dzieciństwie, a raczej stopniowo maleje. To może być prawie niezauważalne, jednak w ciągu każdej dekady życia podstawowa przemiana materii zmniejsza się o 2 proc. Jesz tak jak zawsze, całe życie podobne porcje, a nagle w swoje 50. urodziny zauważasz, że na wadze jest parę kilogramów, których nie możesz sobie wytłumaczyć? To właśnie tutaj może leżeć przyczyna.

Im jesteśmy młodsi, tym więcej spalamy. W dużym stopniu wynika to ze składu ciała. Naturalnie w organizmie każdej osoby wraz z wiekiem zachodzi proces sarkopenii, gdzie ilość tkanki tłuszczowej rośnie, a mięśni spada. Mięśnie potrzebują „użyć” dużo energii, żebyśmy mogli się ruszać, czy to sportowo – ćwicząc, czy nawet na co dzień – choćby chodząc. Co więcej, spalają one więcej kalorii, nawet kiedy leżymy i nie robimy nic! Im więcej mamy mięśni, tym więcej będziemy spalać, leżąc i odwrotnie – im mniej ich mamy, tym mniejszy będzie wydatek kalorii. A z wiekiem będziemy mieli ich mniej. Ten proces możemy jednak częściowo spowalniać poprzez odpowiednią, regularną aktywność, ale także poprzez dietę. Dlatego u osób starszych warto zwiększać podaż białka, czyli mięsa, ryb, nasion roślin strączkowych czy nabiału, jeśli tylko pozwala na to zdrowie.

Przeczytaj także: Na diecie zupowej schudniesz nawet 9 kg w tydzień? Sprawdzamy, czy to możliwe

Zmniejszony apetyt – jak sobie z nim radzić?

Z biegiem lat dochodzi także do zmniejszenia odczucia głodu czy pragnienia, dlatego im jesteśmy starsi, tym więcej uwagi powinniśmy poświęcać naszemu żywieniu. To nie jest czas na monotonię i ten sam ryż z kurczakiem, który jedliśmy codziennie w wieku 20-30 lat. To czas na eksperymenty kulinarne! Jeśli do tej pory nie byłeś specjalnie odważny w kuchni, to pora to zmienić. Kup książkę kucharską i baw się nowymi smakami. Szczególnie jeśli już zauważasz u siebie znudzenie jedzeniem i spadek apetytu. Jeśli nie masz ochoty lub zdrowia do stania w kuchni pół dnia, zawołaj do pomocy dzieci lub wnuki – to świetny sposób na miłe spędzenie czasu, a dodatkowo każdy z członków rodziny skorzysta z urozmaicenia posiłków i nowych doznań kulinarnych.