Tesla samochody zakazane z kompleksów wojskowych w Chinach na obawy o bezpieczeństwo – źródła
bZIK
Ostatnie wpisy bZIK (zobacz wszystkie)
- USA rozmieszczą 500 dodatkowych żołnierzy w Niemczech - 13 kwietnia 2021
- „Nie igrać z ogniem”: Chiny ostrzegają Stany Zjednoczone na Tajwanie - 13 kwietnia 2021
- Rosja: Kilka samochodów wpada do dziury spowodowanej pęknięciem rury - 13 kwietnia 2021
- Egipt: Ławrow ostrzega Turcję, inne kraje przed wspieraniem „militarystycznych nastrojów” Kijowa - 13 kwietnia 2021
- Nocne protesty w Minneapolis szaleją po zabójstwie Daunte Wrighta - 13 kwietnia 2021
(Reuters) – Chińskie wojsko zakazało samochodom Tesla wjazdu do swoich kompleksów, powołując się na obawy związane z bezpieczeństwem kamer zainstalowanych na pojazdach, dwie osoby, które widziały zawiadomienia o dyrektywie powiedział Reuters.
https://www.reuters.com/video/?videoId=OVE4R7DSB&jwsource=em
Ruch ten jest najnowszym znakiem rosnącej kontroli Chin nad amerykańskim producentem samochodów elektrycznych w obliczu napięć z Waszyngtonem. Analitycy powiedzieli, że przypomina to środki Waszyngtonu przeciwko chińskiej firmie telekomunikacyjnej Huawei, powołując się na bezpieczeństwo narodowe.
Chińskie restrykcje wojskowe dotyczące Tesli pojawiły się, gdy wysocy rangą urzędnicy chińscy i amerykańscy odbyli kontrowersyjne spotkanie na Alasce, pierwszą taką interakcję od czasu objęcia urzędu przez prezydenta USA Joe Bidena.
„Przypuszczam, że czas ogłoszenia na pewno związany z fajerwerkami planowanymi w Anchorage” – powiedział Ian Bremmer, prezes firmy konsultingowej Eurasia Group.
Akcje Tesli wyniosły 0,3 proc. po spadku aż o 4,4 proc. w trakcie handlu.
Amerykański producent samochodów elektrycznych zdobył silne poparcie Szanghaju, gdy zbudował tam swoją pierwszą zagraniczną fabrykę w 2019 roku. Eleganckie sedany Tesli Model 3 były najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym w tym kraju, zanim zostały wyprzedzone przez znacznie tańszy mikro EV.
Dyrektywa zaleca właścicielom parkowanie Tesli poza własnością wojskową, a mieszkańcy zostali powiadomieni w tym tygodniu, powiedziały dwa źródła, odmawiając nazwania ich ze względu na wrażliwość sprawy.
Bloomberg News wcześniej poinformował o tym ruchu.
Pavel Molchanov, analityk w Raymond James & Associates, powiedział, że ostatnie ograniczenia na Tesla były bliskie paraleli z wrogością rządu USA wobec Huawei w obawie, że Pekin może mieć dostęp do amerykańskiej infrastruktury telekomunikacyjnej.
„Nawet jeśli takie obawy są przesadzone, może to stworzyć dyslokację dla firm bezpośrednio dotkniętych” – powiedział.
Osobno, Wall Street Journal poinformował, że rząd Chin ograniczał korzystanie z samochodów Tesla przez personel w wojsku, państwowych przedsiębiorstwach we wrażliwych branżach i kluczowych agencjach. (on.wsj.com/3r2NnVe)
Nie było od razu jasne, czy środek ten ma zastosowanie do wszystkich takich obiektów. Ruch nastąpił po rządowym przeglądzie bezpieczeństwa pojazdów Tesli, raport powiedział, powołując się na osoby zaznajomione z wysiłkiem.
Tesla sprzedał 147.445 samochodów w Chinach w zeszłym roku, lub 30% jego całkowitych dostaw, choć konkurencja rośnie z krajowych rywali, takich jak Nio Inc i Geely.
Biuro Informacyjne Rady Państwowej Chin i Tesla nie odpowiedziały natychmiast na prośbę o komentarz. Chińskie ministerstwo obrony nie mogło być natychmiast osiągnięte w celu uzyskania komentarza.
SAMOCHODY I KAMERY
Producenci samochodów wyposażają coraz więcej pojazdów w kamery i czujniki, które rejestrują obraz otoczenia samochodu. Kontrola nad tym, jak te obrazy są wykorzystywane oraz gdzie są przesyłane i przechowywane, jest szybko pojawiającym się wyzwaniem dla branży i organów regulacyjnych na całym świecie.
Samochody Tesla mają kilka zewnętrznych kamer, które pomagają kierowcom w parkowaniu, zmianie pasa ruchu i innych funkcjach. Dyrektor generalny Elon Musk często mówił o wartości danych, które przechwytują pojazdy Tesli i które mogą być wykorzystane do rozwoju autonomicznej jazdy.
Tesla’s Model 3 i Model Y mają również kamery w lusterku wstecznym dla bezpieczeństwa kierowcy, które są domyślnie wyłączone.
„Chiny dysponują całą gamą narzędzi – niektórych bezpośrednich, innych pośrednich – do wywierania nacisku na zagraniczne firmy, takie jak Tesla. Presja może pochodzić z dowolnego kierunku, z dowolnego powodu w dowolnym czasie,” powiedział Michael Dunne, szef firmy konsultingowej ZoZo Go.
Chiński regulator państwowy powiedział w lutym, że urzędnicy rządowi spotkali się z przedstawicielami Tesli w sprawie raportów konsumenckich o pożarach baterii, nieoczekiwanym przyspieszeniu i awariach w aktualizacjach oprogramowania over-the-air.
Musk ma mówić online w sobotę na państwowym corocznym globalnym spotkaniu gospodarczym w Pekinie, zwanym China Development Forum. Wydarzenie to obejmuje chińskich urzędników.