Rywalizacja wojskowa Chiny-USA: Najnowocześniejszy amerykański program NGAD ma na celu wzniesienie się ponad siły powietrzne PLA
bZIK
Ostatnie wpisy bZIK (zobacz wszystkie)
- Wszystkie liczniki prądu do wymiany. Nowy kosztuje 360 zł - 17 kwietnia 2021
- Szewc musiał zacząć od początku. Córka nagłośniła jego historię. „Teraz dobro wraca” - 17 kwietnia 2021
- Przyspieszenie w stylu pekińskim: wzrost gospodarczy Chin przekroczy 18% w pierwszym kwartale 2021 r - 17 kwietnia 2021
- Odkryto najstarszy alfabet na Bliskim Wschodzie - 17 kwietnia 2021
- Duda apeluje do Rosji o wycofanie wojsk spod ukraińskich granic - 17 kwietnia 2021
- Amerykańskie myśliwce i autonomiczne drony walczyłyby ramię w ramię w ramach nowej koncepcji walki
- Postępy sił powietrznych w USA zmuszą Pekin do dorównania amerykańskiej pomysłowości i konstrukcji, twierdzą analitycy
Pragnienie Sił Powietrznych USA, aby radykalnie zmienić i przyspieszyć sposób, w jaki rozwijają przyszłe samoloty myśliwskie, może napędzić Chiny do zwiększenia swoich planów dotyczących samolotów nowej generacji, powiedzieli chińscy eksperci.
Jeden z wojskowych zaznajomionych z chińskim projektem samolotu nowej generacji powiedział, że chińscy projektanci samolotów uważnie przyglądają się wszystkiemu, co ich amerykańscy koledzy ujawniają na temat NGAD, czyli programu Next Generation Air Dominance (NGAD).
Jeśli zostanie wdrożony, NGAD stworzyłby sieć zaawansowanych samolotów bojowych, czujników i broni, z odrzutowcami i autonomicznymi dronami walczącymi ramię w ramię, a nie jako platforma lub technologia pojedynczego samolotu.
„Chiny zaplanowały również opracowanie samolotu nowej generacji, ale jak dotąd tylko specjalnie dla sił powietrznych nie dla marynarki wojennej, nazywając go 'samolotem tła'”, powiedział insider, który poprosił o anonimowość.
„Ze względu na brak standardów odbicia i odpowiednich parametrów, istnieją wątpliwości wokół postępów w rozwoju samolotu tła”.
USA ogłosiły dwa programy następnej generacji: NGAD dla sił powietrznych i F/A-XX dla marynarki wojennej, długoterminowy plan rozwoju samolotów pokładowych nowej generacji, które uzupełnią i ostatecznie zastąpią obecne myśliwce F/A-18E/F Super Hornet.
We wrześniu Siły Powietrzne USA ujawniły, że oblatały pełnowymiarowy model demonstracyjny zbudowany w ramach programu NGAD.
Myśliwiec jest jednym z co najmniej dwóch odrzutowców szóstej generacji opracowywanych przez amerykańskich wykonawców w celu utrzymania przewagi technologicznej USAF, zgodnie z planem lotu Air Superiority 2030 wydanym w 2016 roku.
Na sympozjum Stowarzyszenia Sił Powietrznych USA w zeszłym tygodniu, generał Mark Kelly, szef dowództwa walki powietrznej, powiedział, że siły powietrzne muszą mieć swój myśliwiec następnej generacji dominacji powietrznej wkrótce, jeśli chcą konkurować z Chinami.
„Nie wiem – i pracujemy nad tym z naszymi wspaniałymi partnerami – czy nasz naród będzie miał odwagę i skupienie, aby uruchomić tę zdolność, zanim ktoś taki jak Chińczycy ją uruchomi i wykorzysta przeciwko nam”, powiedział.
„Musimy tylko upewnić się, że utrzymamy naszą narrację i wyartykułujemy jednoznaczne korzyści, jakie odnieśliśmy jako naród, aby mieć tę wiodącą technologię zapewniającą nam przewagę powietrzną dla narodu i sił połączonych”.
Ekspert wojskowy z Pekinu Zhou Chenming powiedział, że chińscy projektanci samolotów z zadowoleniem przyjmą wysiłki US Air Force, aby przyspieszyć uruchomienie myśliwców NGAD.
„Przed dokonaniem kierunku nowych samolotów, chińscy projektanci samolotów powinni wyjaśnić parametry konkurencyjnych samolotów, zwłaszcza amerykańskich myśliwców, w tym ich zasięg bojowy, prędkość, wysokość lotu i inne zdolności do walki psów, dla podstawowego odniesienia” – powiedział.
Rozwój kraju J-20, najbardziej zaawansowany odrzutowiec myśliwski stealth PLA, był płynny, ponieważ jego projekt został oparty na amerykańskim rywalu, myśliwcu stealth F-22 Raptor, powiedział.
F-22 wszedł do służby w 2005 roku, podczas gdy chiński J-20 został uruchomiony w 2011 roku i formalnie dołączył do Sił Powietrznych PLA w 2017 roku. Jednak Chiny nie zdołały wyprodukować silnika WS-15 tailor-made zaprojektowanego dla myśliwców J-20, i nadal muszą korzystać z rosyjskiego silnika AL-31F i jego mniejszej domowej wersji, WS-10C.
Steve Burgess, specjalista ds. samolotów w US Air War College, powiedział, że NGAD ma na celu opracowanie nowego myśliwca na lata 2020, co jest posunięciem mającym na celu dalsze wzmocnienie statusu amerykańskiej armii jako globalnego lidera, a także pogłębienie luki między Chinami a jego krajem.
„Problemy z projektowaniem silników będą nadal powstrzymywać Chiny [w ich programie rozwoju samolotów następnej generacji]”, powiedział, dodając, że chińska technologia lotnicza nadal nie była w stanie zagrozić USA.
Jednak Song Zhonging, były instruktor PLA, powiedział, że chiński przemysł obronny miał więcej „przywilejów” niż amerykański w zakresie finansowania, w porównaniu z surowym procesem zatwierdzania budżetu w USA.
Kongres USA zatwierdził 904 mln USD z 1 mld USD, o które poprosiły siły powietrzne w roku finansowym 2021, co świadczy o ograniczonym poparciu amerykańskich ustawodawców. W roku finansowym 2020 służby otrzymały na program 905 mln USD.
Ze względu na wysoki koszt F-22 – około 250 mln USD – ostatni egzemplarz dostarczono w 2012 roku. Wśród krytyki ze strony podatników, Pentagon zdecydował się na rozwój gorszego i tańszego jednosilnikowego F-35 Lightning, za ponad 1 bilion USD w ciągu 60-letniego okresu życia programu, co czyni go najdroższym projektem zbrojeniowym w amerykańskiej armii.
„Dzięki rosnącej presji ze strony USA … to zachęciło chińskich przywódców do wlania i zmobilizowania wszystkich zasobów i siły roboczej, aby wzmocnić przemysł obronny kraju” – powiedział Song.
Rosja ogłosiła, że dwa krajowe potentaty lotnicze Mikoyan (MiG) i JSC Sukhoi połączyły siły, aby zbudować koncepcyjny odrzutowiec myśliwski szóstej generacji, przechwytujący MiG-41, w ramach programu PAK DP.
Kraje Europy Zachodniej próbują opracować własne samoloty nowej generacji, takie jak Future Combat Air System i myśliwce Tempest.