Pfizer szantażował Kraje, aby utajniły umowy i domagał się od rządów Państw, by oddali majątki państwowe.. ☀Autor Gabi☀
Gabi
Ostatnie wpisy Gabi (zobacz wszystkie)
- Z OSTATNIEJ CHWILI!! Łukaszenka: Szykowano zamach na mnie i moje dzieci.. (bardzo malo informacji) - 17 kwietnia 2021
- Jens Wernicke: Nielegalne wojny. Rozmowa z Daniele Ganserem.. - 17 kwietnia 2021
- Macierewicz zapewnia: Amerykanie są gotowi do zablokowania rosyjskiej agresji - 17 kwietnia 2021
- Niesamowity transport przejechał przez Toruń. Zobacz nagranie - 17 kwietnia 2021
- Czy zastrzyki z Covid powodują chorobę szalonych krów? - 17 kwietnia 2021
Pfizer szantażował i domagał się od rządów,Państw aby oddali majątki państwowe, aby zabezpieczyć umowę dotyczącą szczepień na wypadek spraw sądowych od osób poszkodowanych przez NOP
Pfizer został oskarżony o „zastraszanie” rządów Ameryki Łacińskiej w negocjacjach dotyczących szczepionek Covid i zwrócił się do niektórych krajów o wystawienie suwerennych aktywów, takich jak budynki ambasad i bazy wojskowe, jako gwarancję na pokrycie kosztów wszelkich przyszłych spraw sądowych, Biuro Śledcze Dziennikarstwo może ujawnić.
W przypadku jednego kraju żądania giganta farmaceutycznego doprowadziły do trzymiesięcznego opóźnienia w uzgodnieniu umowy szczepień. W przypadku Argentyny i Brazylii w ogóle nie uzgodniono żadnych umów krajowych. Każdy zastój w krajach otrzymujących szczepionki oznacza więcej osób zarażonych Covid-19 i potencjalnie umierających.
Urzędnicy z Argentyny i innego kraju Ameryki Łacińskiej, którego nie można wymienić, ponieważ podpisał umowę o zachowaniu poufności z firmą Pfizer, powiedzieli, że negocjatorzy firmy zażądali dodatkowego odszkodowania za wszelkie roszczenia cywilne, które obywatele mogliby wnieść, gdyby doświadczyli negatywnych skutków po szczepieniu. W Argentynie i Brazylii firma Pfizer zwróciła się o ustanowienie aktywów państwowych jako zabezpieczenie wszelkich przyszłych kosztów prawnych.
Jeden z urzędników, który był obecny w negocjacjach z bezimiennym krajem, określił żądania Pfizera jako „zastraszanie na wysokim szczeblu” i powiedział, że rząd uważa, że jest „zmuszany do okupu”, aby uzyskać dostęp do ratujących życie szczepionek.
Działacze już ostrzegają przed „apartheidem szczepionkowym”, w którym bogate kraje zachodnie mogą być szczepione na wiele lat przed biedniejszymi regionami. Teraz eksperci prawni wyrazili obawy, że żądania Pfizera są równoznaczne z nadużyciem władzy.
„Firmy farmaceutyczne nie powinny wykorzystywać swojej władzy do ograniczania szczepionek ratujących życie w krajach o niskim i średnim dochodzie” – powiedział profesor Lawrence Gostin, dyrektor Centrum Współpracy Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie krajowego i globalnego prawa zdrowotnego. „[To] wydaje się być dokładnie tym, co robią”.
Ochrona przed odpowiedzialnością nie powinna być używana jako „miecz Damoklesa wiszący nad głowami zdesperowanych krajów o zdesperowanej populacji” – dodał.
Firma Pfizer prowadzi rozmowy z ponad 100 krajami i organizacjami ponadnarodowymi oraz ma umowy na dostawy z dziewięcioma krajami Ameryki Łacińskiej i Karaibów: Chile, Kolumbią, Kostaryką, Dominikaną, Ekwadorem, Meksykiem, Panamą, Peru i Urugwajem. Warunki tych umów są nieznane.
Pfizer powiedział Prezydium: „Na całym świecie przydzieliliśmy również dawki krajom o niskich i niższych średnich dochodach po cenie nienastawionej na zysk, łącznie z umową zakupu z wyprzedzeniem z Covax na dostarczenie do 40 milionów dawek w 2021 roku. są zdecydowane wspierać wysiłki mające na celu zapewnienie krajom rozwijającym się takiego samego dostępu do szczepionek jak reszcie świata ”. Odmówił komentarza w sprawie trwających prywatnych negocjacji.
Większość rządów oferuje odszkodowanie – zwolnienie z odpowiedzialności prawnej – producentom szczepionek, od których kupują. Oznacza to, że obywatel, który doznał negatywnych skutków po szczepieniu, może złożyć skargę przeciwko producentowi, a jeśli się powiedzie, rząd zapłaci odszkodowanie. W niektórych krajach ludzie mogą również ubiegać się o odszkodowanie za pośrednictwem określonych struktur bez konieczności udawania się do sądu.
Jest to dość typowe dla szczepionek podawanych podczas pandemii. W wielu przypadkach działania niepożądane są tak rzadkie, że nie pojawiają się w badaniach klinicznych i stają się widoczne dopiero po zaszczepieniu setek tysięcy osób ( na przykład szczepionka przeciw grypie H1N1 2009 została ostatecznie powiązana z narkolepsją ). Ponieważ producenci szybko opracowali szczepionki i ponieważ chronią wszystkich w społeczeństwie, rządy często zgadzają się pokryć koszty odszkodowania.
Jednak urzędnicy rządowi z Argentyny i bezimiennego kraju, którzy rozmawiali z Biurem, uważali, że żądania Pfizera wykraczają poza żądania innych firm zajmujących się szczepionkami, a także poza żądania Covax, organizacji stworzonej w celu zapewnienia krajom o niskich dochodach dostępu do szczepionek, co również wymaga swoich członków, aby zabezpieczyć producentów. Stanowi to dodatkowe obciążenie dla niektórych krajów, ponieważ oznacza konieczność zatrudniania wyspecjalizowanych prawników i czasami uchwalania skomplikowanych nowych przepisów, dzięki czemu można zrzec się odpowiedzialności producentów.
„ Ekstremalne zapotrzebowanie ”
Firma Pfizer zażądała dodatkowego odszkodowania w sprawach cywilnych, co oznacza, że firma nie będzie ponosić odpowiedzialności za rzadkie niekorzystne skutki ani za własne akty zaniedbania, oszustwa lub złośliwości. Obejmuje to te związane z praktykami firmy – powiedzmy, jeśli Pfizer wysłał niewłaściwą szczepionkę lub popełnił błędy podczas produkcji.
„Pewna ochrona przed odpowiedzialnością jest gwarantowana, ale z pewnością nie w przypadku oszustw, rażących zaniedbań, złego zarządzania, nieprzestrzegania dobrych praktyk produkcyjnych” – powiedział Gostin. „Firmy nie mają prawa żądać odszkodowania za te rzeczy”.
Darowizna dla Biura
Dr Mark Eccleston-Turner, wykładowca globalnego prawa zdrowotnego na Uniwersytecie Keele, powiedział, że Pfizer i inni producenci otrzymali fundusze rządowe na badania i rozwój szczepionek, a teraz przesuwają potencjalne koszty negatywnych skutków z powrotem na rządy, w tym te o niskim – i kraje o średnich dochodach. (Partner firmy Pfizer BioNTech dano $ 445m przez niemiecki rząd do opracowania szczepionki i rząd USA doszedł do porozumienia w lipcu do pre-order 100m dawek do prawie 2 mld $, zanim szczepionka nawet wszedł fazie trzeciej próby. Pfizer spodziewa się sprzedaż szczepionek o wartości 15 mld USD w 2021 r.)
Zdaniem Eccleston-Turnera wygląda na to, że firma Pfizer „stara się osiągnąć jak największy zysk i zminimalizować ryzyko w każdym momencie rozwoju szczepionki, a następnie jej wprowadzenia. Obecnie rozwój szczepionek jest już mocno dotowany. Ryzyko dla producenta jest więc minimalne ”.
Biuro rozmawiało z urzędnikami z dwóch krajów, z których wszyscy opisali, w jaki sposób spotkania z firmą Pfizer zaczęły się obiecująco, ale szybko się zepsuły, i przejrzeli raport brazylijskiego Ministerstwa Zdrowia.
Argentyńskie Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło negocjacje z firmą w czerwcu, a prezes Alberto Fernández spotkał się z dyrektorem generalnym Pfizer Argentina w następnym miesiącu. Podczas kolejnych spotkań firma Pfizer zażądała zwolnienia z kosztów wszelkich przyszłych roszczeń cywilnych. Chociaż nigdy wcześniej tego nie zrobiono, Kongres przyjął w październiku nową ustawę, która na to zezwala. Jednak według urzędnika z biura prezydenta Pfizer nie był zadowolony z brzmienia przepisów. Rząd uważał, że firma Pfizer powinna być odpowiedzialna za wszelkie zaniedbania lub działania złośliwe. Pfizer, powiedział urzędnik, nie zgodził się z tym.
Rząd zaproponował zmianę istniejącego prawa, aby jasno określić, że „zaniedbanie” oznacza problemy w dystrybucji i dostawie szczepionek. Ale Pfizer nadal nie był zadowolony. Zwróciła się do rządu o zmianę przepisów za pomocą nowego dekretu; Fernández odmówił.
„Argentyna mogłaby zrekompensować niekorzystne skutki szczepionki, ale nie, jeśli Pfizer popełni błąd” – powiedział urzędnik, który ma szczegółową wiedzę na temat negocjacji. „Na przykład, co by się stało, gdyby firma Pfizer nieumyślnie przerwała łańcuch chłodniczy szczepionki [transportu i przechowywania -70 ° C]… a obywatel chciałby je pozwać? Zapłata za błąd Pfizera byłaby niesprawiedliwa dla Argentyny ”.
Urzędnik powiedział, że rozmowy szybko stały się napięte i skomplikowane: „Zamiast ustępować w niektórych kwestiach, Pfizer żądał coraz więcej”. Oprócz zmian w nowym prawie poprosił Argentynę o wykupienie międzynarodowego ubezpieczenia, aby opłacić potencjalne przyszłe sprawy przeciwko firmie (kraje były również proszone o zrobienie tego podczas wybuchu H1N1).
Pod koniec grudnia Pfizer złożył kolejną nieoczekiwaną prośbę: aby rząd złożył jako zabezpieczenie aktywa państwowe – które mogą obejmować rezerwy banków federalnych, budynki ambasad lub bazy wojskowe -.
„Zaproponowaliśmy, że zapłacimy z góry miliony dawek, zaakceptowaliśmy to międzynarodowe ubezpieczenie, ale ostatnia prośba była niezwykła: Pfizer zażądał, aby suwerenne aktywa Argentyny również były częścią wsparcia prawnego” – powiedział urzędnik. „To było skrajne żądanie, o którym słyszałem tylko wtedy, gdy trzeba było negocjować dług zagraniczny, ale zarówno w tym przypadku, jak iw tym, natychmiast je odrzuciliśmy”.
„Dobry gliniarz, zły gliniarz”
Nieudane negocjacje oznaczają, że obywatele Argentyny, w przeciwieństwie do krajów sąsiednich, nie mają dostępu do szczepionki Pfizera, pozostawiając im rosyjską szczepionkę Sputnik V, szczepionkę AstraZeneca i te dostarczane przez Covax. Rząd negocjuje również zakup szczepionek firm Moderna, Sinopharm i CanSino.
„Pfizer źle zachowywał się w Argentynie” – powiedział Ginés González Garcia, były minister zdrowia Argentyny. „Jego nietolerancja wobec nas była ogromna”. (González Garcia zrezygnował w weekend po zarzutach, że VIPom pozwolono przeskoczyć kolejkę po szczepionki).
Takie same żądania skierowano do brazylijskiego Ministerstwa Zdrowia. Pfizer poprosił o odszkodowanie i zwrócił się do ministerstwa o ustanowienie państwowych aktywów jako zabezpieczenie, a także o utworzenie funduszu gwarancyjnego ze środków zdeponowanych na zagranicznym rachunku bankowym. W styczniu ministerstwo odrzuciło te terminy, określając klauzule jako „abuzywne”.
Podobnie opisał przebieg rozmów urzędnik z innego kraju Ameryki Łacińskiej, którego nie można wymienić. Powiedzieli, że rząd rozpoczął negocjacje z firmą Pfizer w lipcu, zanim szczepionka została zatwierdzona. Pojawiło się przekonanie, że negocjatorzy Pfizera mają rutynę „dobry gliniarz, zły gliniarz”, a „zły gliniarz” naciska na rząd, aby kupił więcej dawek.
„[W tamtym czasie] nie było na świecie ani jednego leku ani szczepionki z taką technologią, która okazałaby się bezpieczna i skuteczna… Ta pani wywierała presję, mówiąc:„ Kup więcej, zabijesz ludzie, ludzie umrą przez ciebie ”- powiedział urzędnik.
Negocjacje stały się trudne, gdy firma poprosiła o dodatkowe odszkodowanie. Rząd nigdy wcześniej nie przyznał żadnego odszkodowania i nie chciał zrzec się odpowiedzialności, ale Pfizer powiedział, że jest to niepodlegające negocjacjom. Negocjacje były kontynuowane i ostatecznie umowa została podpisana, ale z trzymiesięcznym opóźnieniem.
Ponieważ Pfizer ma tylko 2 miliardy dawek do sprzedania na całym świecie w tym roku – najwyraźniej na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy – urzędnik jest zły z powodu opóźnienia, które prawdopodobnie zepchnęło kraj dalej w kolejce.
Jednym z powodów, dla których rząd chciał szczepionek Pfizera, był fakt, że firma powiedziała, że można je szybko dostarczyć. Jednak w umowie Pfizer chciał zastrzec sobie prawo do zmiany harmonogramu. Nie było miejsca na negocjacje. „Trzeba było to wziąć albo zostawić” – powiedział urzędnik.
Urzędnik powiedział: „Za pięć lat, kiedy te umowy o zachowaniu poufności dobiegną końca, dowiesz się, co naprawdę wydarzyło się podczas tych negocjacji”.
Pfizer powiedział Prezydium: „Pfizer i BioNTech są mocno zaangażowane we współpracę z rządami i innymi odpowiednimi interesariuszami, aby zapewnić sprawiedliwy i niedrogi dostęp do naszej szczepionki Covid-19 ludziom na całym świecie”.
Reporterzy: Madlen Davies, Rosa Furneaux, Jill Langlois i Iván Ruiz
Redaktor działu: Chrissie Giles
Redaktor globalny: James Ball
Investigations Redaktor: Meirion Jones
Redaktor produkcji: Alex Hess
Producent wpływu: Ben du Preez
Weryfikator faktów: Andrew Wasley
Ilustracje: Adrian Johnson
Zespół prawny : Stephen Shotnes (Simons Muirhead Burton)
Ten artykuł jest częścią naszego projektu Global Health, który ma wielu sponsorów, w tym Fundację Billa i Melindy Gatesów. Żaden z naszych sponsorów nie ma żadnego wpływu na decyzje redakcyjne lub wyniki Biura.
Wersja tej historii została również opublikowana w Mail and Guardian w RPA.
Ten artykuł został zaktualizowany 24 lutego o szczegóły rezygnacji Ginésa Gonzáleza Garcii.