„Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) uruchomił system automatycznych powiadomień o objęciu kwarantanną. Komunikat o nałożeniu kwarantanny oraz możliwości pobrania zaświadczenia nadawany jest z numeru telefonu: +48-221-043-705” – poinformował GIS w sobotę (31.10.2020 r.). W Polsce zaczyna obowiązywać nowy system nakładania kwarantanny. To nie są żarty, to się dzieje naprawdę kwarantanna dla każdego, kto dostanie pilną wiadomość (SMS) na swój telefon. Po jej otrzymaniu nie będzie można wychodzić z domu, a nawet chodzić do pracy. Takie automatyczne wiadomości wysyłać będzie Główny Inspektorat Sanitarny.

Wielu z nas kwarantanna kojarzy nam się z uwięzieniem w domu, jest to coś, czego obawia się wielu Polaków. Jednak w czasach koronawirusa łatwo na nią trafił. Wystarczy mieć styczność z osobą zakażoną. Spotkać taką nietrudno, ponieważ dziennie jest już ponad 20 tysięcy nowych przypadków. Teraz Polacy będą dostawali specjalne wiadomości od GIS. Jej otrzymanie będzie oznaczał nałożenie kwarantanny i całkowity zakaz wychodzenia z domu.

To nie fake news! – „W ramach digitalizacji inspekcji sanitarnej uruchomiliśmy automatyczne powiadomienia o nałożeniu kwarantanny. +48221043705 z tego numeru osoby usłyszą dedykowany komunikat dotyczący objęcia kwarantanną i możliwości pobrania zaświadczenia” – można przeczytać w komunikacie opublikowanym na Twitterze Głównego Inspektora Sanitarnego.

Otrzymasz autoamtyczną wiadomość. – „Uwaga! +48221043705 to numer, z którego nadawany jest komunikat o objęciu kwarantanną osób, które znajdują się w bazie EWP i mają nałożoną kwarantannę. […] W przypadku pytań o COVID-19 albo wyjaśnienia statusu kwarantanny prosimy dzwonić pod numer +48222500115″ – zaznacza GIS.

Zaskoczenie budzi fakt ogłoszenia tak kluczowych zasad, bo jest to nowość dla wielu Polaków. Dziwi również to, że do tej pory nie było takiego systemu przekazywania informacji na temat obowiązkowego przejścia na kwarantannę. Dane ministerstwa zdrowia mówią, że aktualnie w Polsce na kwarantannie przebywa 504 706 osób. – „W związku z tym potrzeba automatyzacji procesu nakładania kwarantanny. Sanpeid nie będzie już wysyłać decyzji, a informacje będzie można sprawdzić na własnym koncie pacjenta w sieci” – mówią nasi informatorzy.

Wielu Polaków nie ma jeszcze świadomości, że jakiś czas temu w naszym kraju zmieniły się zasady kwarantanny. Do tej pory w Polsce byliśmy na nią odsyłani, jeśli istniało podejrzenie, że możemy być nosicielami korona wirusa o ile tak zdecydował lekarz, bo były objawy, które wskazywały na chorobę, a wtedy wykonywano test i zalecano samoizolację. Podobnie było w przypadku osób, które miały kontakt z kimś, kto otrzymał wynik pozytywny na Covid-19.

W takiej sytuacji Sanepid miał obowiązek poinformować nas o konieczności poddania się kwarantannie. Początkowo było to 14 dni. Od jesieni jest to 10 dni, by można było szybciej wrócić do swoich obowiązków. Teraz nie będziemy dłużej informowani o nałożeniu kwarantanny, jeśli mieszkamy z osobą zarażoną. System automatycznie uzna nas za osoby na kwarantannie. Policja będzie miała prawo kontrolowania czy przestrzegamy tych zasad.

Masz pytania w sprawie kwarantanny związanej z COVID-19? – „Sprawdzone informacje znajdziesz na stronie gov.pl/koronawirus w zakładce „Pytania i odpowiedzi”. Jeśli jednak nadal masz wątpliwości, zadzwoń na infolinię – Informacja dla Obywatela obsługującą Centrum Kontaktu Państwowej Inspekcji Sanitarnej: +48 22 25 00 115. Infolinia czynna jest całą dobę 7 dni w tygodniu!” – informuje GIS.

Zakładka „Pytania i odpowiedzi” – „Miałeś kontakt z osobą chorą na COVID-19 i nie wiesz, ile dni musisz przebywać na kwarantannie? Jak wygląda sytuacja osób, które zostały poddane kwarantannie? Jaka jest różnica pomiędzy kwarantanną a izolacją? Odpowiedzi na te i inne pytania zebraliśmy w jednym miejscu w zakładce „Pytania i odpowiedzi” na stronie gov.pl/koronawirus. Zakładkę na bieżąco aktualizujemy, a pytania podzieliliśmy tematycznie. Interesujące nas sprawy można zlokalizować, korzystając z intuicyjnej wyszukiwarki” – wyjaśnia GIS.

Centrum Kontaktu Państwowej Inspekcji Sanitarnej. – „Jeśli nadal masz pytania lub wątpliwości, zadzwoń na infolinię – Informacja dla Obywatela, w ramach której działa serwis Centrum Kontaktu Państwowej Inspekcji Sanitarnej: +48 22 25 00 115, z menu wybierając 2. Infolinia czynna jest całodobowo przez 7 dni w tygodniu. Telefon dostępny jest dla wszystkich dzwoniących w sprawie kwarantanny COVID-19” – pisze.

Możesz skorzystać z formularza on-line. – „Jeśli masz pytania dotyczące kwarantanny, dodatniego testu na koronawirusa lub bliskiego kontaktu z osobą zakażoną, możesz także wysłać zgłoszenie na stronie: https://www.gov.pl/web/koronawirus/kontakt. Do wysłania zgłoszenia niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. W odpowiedzi skontaktuje się z tobą pracownik inspekcji sanitarnej. Zwykle dzieje się to w ciągu 24 godzin od przyjęcia zgłoszenia, prosimy jednak o cierpliwość” – podkreślają w GIS.

Źródło: Koronawirus: informacje i zalecenia/serwis gov.pl