Źródło: youtube.com

Na drogach Szwajcarii pojawią się pierwsze na świecie ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Partia 10 samochodów Hyundai Xcient z ogniwami paliwowymi jest już załadowana na statek w Korei Południowej i wkrótce dotrze do portu w Bazylei. Jest to pierwsza partia 1600 ciężarówek wodorowych zamówiona dla europejskiego koncernu H2 Energy. Jest tylko jeden problem – w Szwajcarii w ogóle nie ma stacji z wodorem. 

Ciężarówki Hyundai Xcient są wyposażone w wodorowy układ paliwowy o mocy 190 kW. W ciężarówkach zainstalowane są zbiorniki z 32 kg wodoru, które zapewniają zasięg około 400 km. Jednocześnie, według New Atlas, tankowanie jednej ciężarówki zajmuje nie więcej niż 20 minut.

Ciężarówki zostały zamówione przez spółkę energetyczną H2 Energy i operatorów stacji paliw. Przedstawiciele H2 Energy uważają, że Hyundai Xcient szybko się zwróci i odegra dużą rolę w redukcji emisji dwutlenku węgla. Samochody zostaną uruchomione natychmiast po przyjeździe. Producent wyśle kolejne 40 ciężarówek do końca tego roku.

„Ogniwa paliwowe Xcient to nasza rzeczywistość, a nie tylko szkic na przyszłość. Wraz z wprowadzeniem na rynek tej innowacyjnej ciężarówki, Hyundai stawia nowy kamień milowy w historii pojazdów użytkowych i rozwoju społeczeństwa napędzanego wodorem – powiedział Ying Chol Lee, wiceprezes wykonawczy Hyundai Motor.

Problem polega na tym, że w Szwajcarii praktycznie nie ma stacji do tankowania nowych ciężarówek. H2 Mobility Association spodziewa się zainstalować sześć stacji doładowawczych w różnych częściach kraju do końca 2020 roku, a na razie rząd ponownie wyposaży kilka magazynów do produkcji wodoru w różnych częściach kraju. Biorąc pod uwagę małe terytorium Szwajcarii, ciężarówki będą mogły dostarczać towary w dowolne miejsce w kraju i wracać do ładowarki.

Pierwsza partia jest tylko częścią dużej umowy między Hyundai i H2 Energy. W 2018 roku firmy zgodziły się na dostawę 1000 ciężarówek wodorowych, teraz liczba ta wzrosła do 1600 pojazdów, a czas dostawy w Europie do 2025 r.

Jeśli chodzi o samochody, wodór Hyundai Nexo nie cieszy się dużym zainteresowaniem dwa lata od oficjalnego powstania. Krytycy twierdzą, że rynek wodoru wpadł w logiczną ślepą uliczkę. Brak stacji wodorowych zabija popyt potencjalnych nabywców, a producenci samochodów nie są gotowi rozwijać infrastruktury na całym świecie przy braku wystarczającego popytu. Tylko państwo zainteresowane dotacjami na ekologiczny transport może zapewnić rozwiązanie, a Szwajcaria jest rzadkim wyjątkiem, a nie regułą.

zmianynaziemi