Zdjęcie ilustracyjne. / foto: PxHere

Szokujący pomysł Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Rząd chce śledzić gości restauracji w Polsce za pomocą aplikacji.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przyjrzał się planom rządu ws. odmrażania gospodarki. Ku zaskoczeniu i przerażeniu przedsiębiorców propozycja „Wytycznych dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce” to przepis na inwigilacje.

Jak czytamy w oświadczeniu ZPP plany resortu i GIS zakładają identyfikacje oraz ewidencję gości lokali gastronomicznych. Pomóc ma w tym rządowa aplikacja ProteGo Safe.

– Projektodawcy planują zalecić wszystkim pracownikom danego lokalu zainstalowanie rządowej aplikacji ProteGo Safe oraz nakazać umieszczenie przy wejściu do lokalu urządzenia z zainstalowaną aplikacją ProteGo Safe w celu zarejestrowania każdego klienta będącego użytkownikiem aplikacji. W wypadku braku możliwości wystawienia takiego urządzenia – rekomenduje się wydrukowanie kodu QR wygenerowanego z aplikacji ProteGO Safe do zeskanowania przez wchodzących klientów – alarmuje ZPP.

A co jeśli klient lub pracownik nie ma telefonu, albo ma telefon nieobsługujący rządowej aplikacji? Wówczas lokal będzie musiał prowadzić…imienną listę klientów.

Na takiej liście ma się znaleźć imię, nazwisko i numer telefonu klientów odwiedzających restaurację. Abstrahując od absurdu jakim jest dawanie numeru telefonu restauracji, która może wrzucić go do bazy, jaką sprzeda telemarketerom, są problemy natury finansowej.

– Zwracamy uwagę, że przetwarzanie danych osobowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych danych przez lokale gastronomiczne, stanowić będzie dodatkowe obciążenie administracyjne i kosztowe dla już dziś mocno dotkniętych finansowo restauratorów. Wielu z nich nie będzie w stanie ponieść tego obciążenia i nie zdecyduje się na otwarcie swojego lokalu – podkreśla ZPP.

Sama rządowa aplikacja też wzbudza spore kontrowersje. Śledzi ona bowiem obywateli i na bieżąco informuje władzę, gdzie aktualnie się przemieszczają.

To jawne pogwałcenie swobód obywatelskich oraz prywatności. Natomiast takie rozwiązanie odstraszy klientów i tylko zaszkodzi restauratorom.

Źródło: ZPP