Lichocka
Joanna Lichocka pokazuje środkowy palec Źródło: FB

Tak gigantyczne wydatki na reklamy państwowych spółek to absurd. Policzono ile „dobra zmiana” PiS wyrzuciła na reklamy w ciągu pięciu lat.

W ciągu pięciu lat rządów PiS państwowe spółki wydały ponad 4,2 mld złotych brutto na reklamy. Rekordowy okazał się rok 2019, gdy PiS walczyło o reelekcję, a menadżerowie bali się oderwania od koryta.

Wówczas z państwowych spółek na reklamy popłynęło aż 1,23 mld złotych! To aż 23,9 proc. więcej w stosunku do roku 2018.

Najwięcej pieniędzy wpompowano w państwowe i przychylne PiS telewizje.

Analizę dot. wydatków opracował prof. Tadeusz Kowalski z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego na podstawie danych cennikowych Kantar Media. Raport obejmuje 123 kontrolowane przez państwo firmy.

– Wzrost ten znacznie wyprzedzał dynamikę zmian ryku reklamy w ogóle (12,9 proc.), co jednak potwierdza wcześniejsze obserwacje z lat 2017 i 2018. Jedynie w roku 2016 wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa były niższe niż w roku poprzedzającym (-8 proc.) – zauważył prof. Kowalski.

Autor raportu zwraca uwagę, że udział wydatków państwowych firm był na niemal takim samym poziomie w przypadku grupy Polsat (7,68 proc.) oraz TVP (7,9 proc.), natomiast zdecydowanie marginalny w TVN (0,87proc.).

– Wśród nadawców z najwyższymi kwotami liderem wzrostu okazała się grupa Polsat (153 proc.), co może być pewnym zaskoczeniem, ale może być też pośrednim świadectwem premii za zmiany programowe zbliżające nadawcę do władzy – komentuje prof. Kowalski.

Źródło: Wirtualne Media