M-forum A.V Live.

ARTYKUŁY PRASOWE , NIUS INFO , POLITYKA GOSPODARKA, POLSKA I ŚWIAT , FILMY , REPORTAŻE , STREAM LIVE

Witamina D3 – witamina słońca!

OCEŃ TEN WPIS !
DZIĘKUJĘ ZA OCENĘ

Witaminy należą do składników odżywczych, bez których organizm człowieka nie może właściwie funkcjonować – przypomina dietetyk Anna Krawczyk.

Wyróżniamy 2 grupy witamin: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach mają zdolność gromadzenia się w tkankach, natomiast witaminy rozpuszczalne w wodzie nie kumulują się w organizmie, a ich nadmiar jest wydalany z moczem.

Witamina D3 - witamina słońca!Witaminy D ze słońca nie można przedawkować, suplementy jednak należy spożywać ostrożnie. (Fot. Getty Images)

Witamina D jest witamina z grupy rozpuszczalnych w tluszczach. Z syntezy skórnej pochodzi ponad 80% witaminy D. W Polsce synteza skórna może być efektywna w okresie od maja do września, pomiędzy godziną 10:00 a 15:00, gdy chmury nie przysłaniają słońca. U osób z jasną karnacją wystarczy 15-minutowa ekspozycja na słońce, aby wytworzyła się odpowiednią ilość witaminy D, odpowiadająca około 2000–4000 IU/dobę. Nie wystarczy tylko „wystawić twarz na słońce”, musimy odsłonić 18% ciała, a to oznacza odsłonięte przedramiona i podudzia oraz brak kremów z filtrem UV.

Podobnie jest w Wielkiej Brytanii. Department of Health zaleca w okresie jesienno-zimowym (od września do kwietnia) suplemenacje 10μg dla osób dorosłych (400IU/dobę). Osoby rzadko przebywające na świeżym powietrzu powinny rozważyć suplementację całoroczną. Przy wyborze dawki zaleca się nieprzekraczanie 4000 IU/dobę, jeśli nie jest to rekomendacja lekarza.

Witaminę D3 znajdziemy m.in. w tłustych rybach morskich. (Fot. Getty Images)

Witaminy D ze słońca nie można przedawkować, suplementy jednak należy spożywać ostrożnie. Pamiętajmy, że kolorowe suplementy diety to nie cukierki. Przyjmowanie dużych dawek witaminy D3 może doprowadzić do niewydolności nerek.

Witamina D pełni szereg funkcji w organizmie człowieka, m.in.:

  • wpływa na regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu;
  • odpowiada za prawidłowy przebieg mineralizacji kości i zębów;
  • pomaga utrzymać stałe stężenie wapnia i fosforu w surowicy, zapobiegając demineralizacji kości.

Jaka dawka witaminy D jest bezpieczna?

Górne dopuszczalne dobowe dawki witaminy D dla osob zdrowych wynoszą dla:

  • noworodków i niemowląt: 1000 IU/dzień
  • dzieci w wieku 1–10 lat: 2000 IU/dzień
  • młodzieży w wieku 11–18 lat: 4000 IU/dzień
  • dorosłych i seniorów: 4000 IU/dzień.

Pamiętajmy, że górnych dopuszczalnych dobowych dawek nie należy mylić z dawkami rekomendowanymi w  leczeniu niedoboru witaminy D i nie powinno się ich przekraczać bez konsultacji z lekarzem.

W tran powinniśmy się zaopatrzyć szczególnie na przełomie jesieni i zimy. (Fot. Getty Images)

Jest wiele badań pokazujących zależność pomiędzy małym stężeniem witaminy D a zwiększonym ryzykiem rozwoju niektórych chorób, takich jak np.:

  • choroby nowotworowe (np. okrężnicy, piersi, jajników, prostaty),
  • autoimmunologiczne (np. cukrzyca typu 1, choroba Hashimoto)
  • cywilizacyjne (np. miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2, choroby sercowo-naczyniowe).
  • obserwuje się także zależność między deficytem witaminy D w organizmie a zwiększonym ryzykiem chorób neurodegeneracyjnych (np. choroba Alzheimera) oraz
  • zaburzeń psychiatrycznych (np. schizofrenia, depresja).

Pokarmowe źródła witaminy D

Dieta pokrywa niewielką część zapotrzebowania dobowego.

Witamina D2 znajduje się w drożdżach i grzybach, witamina D3 – w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: tłuste ryby morskie (łosoś, sardynka, makrela), tran, jaja, wątróbka oraz w mięsie czerwonym i drobiowym, a także podrobach i produktach mlecznych. Do jej prawidłowego przyswajania niezbędna jest także odpowiednia ilość tłuszczu. Przyjmując suplement witaminy D najlepiej spożywać go w okolicy obiadu, gdyż w tym posiłku jest zwykle najwięcej tłuszczu.

Jaki suplement wybrać?

Kupując suplement w Polsce pamiętaj, że na rynku dostępne są preparaty będące suplementem lub lekiem. Jaka jest różnica? Lek ma potwierdzony skład i badania kliniczne, wiemy więc co jest w jego składzie. Suplement może produkować każdy i nie wymaga żadnych badań. Wiele leków jest dostępnych bez recepty.

Nie ma wystarczających dowodów na skuteczność połączenia witaminy D z witaminą K2(MK-7), dlatego eksperci nie rekomendują przyjmowania takich preparatów.

Zanim samodzielnie rozpoczniesz suplementacje tej witaminy, zrób sobie badanie poziomu tej witaminy, żeby odpowiednio dobrać dawkę. Cena badania w Polsce waha się od 30 do 120zł w zależności od laboratorium. W polskich laboratoriach w Londynie będzie to koszt ok. 40-55 funtow.

Ta witamina jest nam niezbędna, szczególnie gdy za oknem coraz mniej słońca… (Fot. Getty Images)

Jak interpretować wyniki?

Stężenia 25(OH)D w surowicy:

  • Stężenie toksyczne > 100 ng/ml
  • Stężenie wysokie – 50-100 ng/ml
  • Stężenie optymalne – 30-50 ng/ml (75-125 nmol/l)
  • Niedobór – 10-30 ng/ml Niedobór ciężki – 0-10 ng/ml

Interpretując wyniki badania w UK pamiętaj o sprawdzeniu jednostek, gdyż mogą być inne niż stosowane w Polsce ng/ml.

Nadmiar witaminy D może powodować uwalnianie wapnia z kości i zwiększać jego stężenie we krwi. Spożywanie większych dawek tej witaminy może wywoływać objawy toksyczne, m.in.: zmniejszenie masy ciała, utratę apetytu, osłabienie mięśni i bóle stawów oraz zwiększenie wydalania wapnia z moczem.

Pamiętaj, że zalecana dawka suplemetacji dla osób dorosłych to 800-2000IU na dobę.

***

Anna Krawczyk – absolwentka studiów I stopnia na kierunku dietetyka PWSZ w Nysie i w Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, oddz. w Bydgoszczy. Jej specjalizacją jest dietetyka kliniczna. Poradnictwem dietetycznym zajmuje się od 2014 roku; organizuje warsztaty i szkolenia dotyczące zdrowych nawyków żywieniowych oraz dietoterapii różnych chorób.

Zajmuje się dietoterapią w zdrowiu (diety redukcyjne, żywienie w sporcie) i chorobie (otyłość, cukrzyca, insulinooporność, zespół metaboliczny, choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby tarczycy, zaburzenia odżywiania, alergie i nietolerancje pokarmowe oraz IBS/FODMAP).

Współpracuje z Fundacją Insulinooporność – zdrowa dieta i zdrowe życie – i jest kierownikiem koordynatorów regionalnych w Wielkiej Brytanii oraz Dietetykiem Fundacji. Opiekuje się pacjentami Fundacji oraz pisze artykuły na tematy dietetyczne na blogu Fundcji. 

zrodlo:londynek.net

Wyraź swoją opinię ! TO WAŻNE !!

%d bloggers like this: