Polska wódka chroniona w Chinach
Lala Koniecpolska
Ostatnie wpisy Lala Koniecpolska (zobacz wszystkie)
- „Dziecinstwo na świeżym powietrzu gwarantuje zdrowie psychiczne w dorosłości? Przyroda zmienia budowę mózgu.” - 4 marca 2021
- „Naukowcy odkryli skuteczny sposób na opanowanie nadmiernego apetytu” - 4 marca 2021
- „Niebieskie strefy planety Ziemi i 8 sekretów długowieczności ich mieszkańców” - 4 marca 2021
- „Lubią swoje własne towarzystwo. 11 wspólnych cech, które mają osoby bardzo inteligentne” - 4 marca 2021
- (autor:LALA) – „Mamy pandemię samotności”. Czy można ją powstrzymać? - 4 marca 2021
Polska wódka skorzysta na historycznym porozumieniu Unii Europejskiej z Chinami, dotyczącym ochrony oznaczeń geograficznych. Umowa, która wejdzie w życie za rok, ma zapobiegać podrabianiu produktów spożywczych.
Porozumienie przewiduje ochronę 100 europejskich oznaczeń geograficznych w Chinach i 100 chińskich oznaczeń geograficznych w UE przed podrabianiem i przywłaszczaniem praw.
Polska wódka, jako jedyny produkt z naszego kraju, znalazł się na liście produktów chronionych. (Fot. Getty Images)
„Rzeczpospolita” przypomina, że produkt z oznaczeniem geograficznym jest średnio dwa razy droższy niż podobny bez takiego oznaczenia. To wynik średni, bo np. cena chronionego koniaku przekracza nawet kilka razy cenę brandy.
Polska wódka, jako jedyny produkt z naszego kraju, znalazł się na liście produktów chronionych. Są na niej także m.in: Cava, Champagne, Feta, Irish whiskey, Muenchener Bier, Ouzo, Porto, Prosciutto di Parma i Queso Manchego, Ceskobudejovicke pivo i Tokaj. Chronione będą też wódki z innych europejskich krajów: Litwy (Originali lietuviska degtine), Szwecji (Svensk Vodka) i Finlandii (Suomalainen Vodka/Finsk Vodka).
Na europejskiej liście dominują produkty z Włoch i Francji (odpowiednio 26 i 25), za nimi znalazły się Hiszpania (12), Portugalia (6), Grecja (6), Niemcy (5), Wielka Brytania (4) oraz Irlandia i Czechy (po 2). Pozostałe 12 państw na liście, w tym Polska, ma po jednym chronionym produkcie.
„Produkty opatrzone europejskimi oznaczeniami geograficznymi są znane na całym świecie ze swojej jakości. Konsumenci są gotowi zapłacić wyższą cenę i mieć pewność, co do pochodzenia i autentyczności tych produktów, a jednocześnie lepiej wynagradzać rolników” – skomentował Phil Hogan, komisarz ds. rolnictwa.
Wśród chińskich produktów w wykazie znajdują się m.in. pasta fasolowa Pixian, biała herbata Anji, ryż Panjin oraz imbir Anqiu.
Rynek chiński jest atrakcyjny dla europejskich producentów żywności i napojów, bo szybko rośnie tam klasa średnia zainteresowana znanymi, oryginalnymi, wysokiej jakości produktami europejskimi.