DODAJ FILM MP-4 LUB WPROST Z Y.T F.B lub inny
EDYTUJ SWÓJ FILM LUB USUŃ
ZOBACZ WSZYSTKIE SWOJE FILMY

M-forum A.V Live.

WESPRZYJ DOWOLNĄ KWOTĄ ROZWÓJ JEDYNEJ W POLSCE NIEZALEŻNEJ STRONY INFORMACYJNEJ przycisk Przekaż darowiznę poniżej :-)

miejsce-na-reklame.

Posłowie nadal mogą udaremnić Borisa Johnsona bez porozumienia. Oto jak Vernon Bogdanor

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Istnieje pięć scenariuszy, w których można zapobiec wypadkom z UE. Ale będzie to zadanie herkulesowe

Kasjerzy ogłaszający wyniki głosowania na Commons w styczniu.
 Kasjerzy ogłaszający wyniki głosowania na Commons w styczniu. Zdjęcie: Parlament Wielkiej Brytanii / Jessica Taylor / PA

Czy parlament może zapobiec Brexitowi bez porozumienia? Przeciwko temu może być większość w Gminie. Ale Dominic Cummings , specjalny doradca Borisa Johnsona, mówi, że jest już za późno.

W przypadku Brexitu pozycja jest obecnie domyślna. W lutym 2017 r. Izba Gmin przyjęła ustawę Unii Europejskiej (powiadomienie o wystąpieniu) w drodze głosowania od 494 do 122 głosów – większością 372 głosów – upoważniających rząd do wykonania decyzji podjętej w referendum w 2016 r. UE została poinformowana, że zgodnie z art. 50 traktatu lizbońskiegoWielka Brytania wycofa się do 29 marca 2019 r. Zostało to cofnięte o dwa przedłużenia do 31 października, ale Johnson nalegał, aby, do diabła lub do wody, nie będzie dalsze rozszerzenia.

Cummings uważa, że nie ma teraz czasu na odwrócenie decyzji parlamentu. Izba Gmin nie wraca z letniej przerwy do 3 września, zaledwie osiem tygodni przed dniem Brexitu . Stałe zamówienie 13 przewiduje, że tylko rząd może starać się o wcześniejsze wycofanie.

Czy Cummings ma rację? Niekoniecznie, ale udowodnienie, że się myli, będzie herkulesowym zadaniem dla posłów backbench, którzy żeglują po niezbadanych wodach konstytucyjnych. Brexitowi, któremu nie udało się zawrzeć umowy, można zapobiec tylko poprzez ustawodawstwo, a nie przez zwykłe wyrażanie opinii parlamentarnej, ani przez wniosek. Żadne z nich nie ma żadnego skutku prawnego. Ale teoretycznie istnieje pięć sposobów działania Gmin.

Po pierwsze, może stanowić prawo do żądania od premiera dalszego przedłużenia. UE-27 musiałaby wówczas jednogłośnie zdecydować, czy ją udzielić i na jakich warunkach.

Po drugie, może uchwalić prawo, aby uniemożliwić rządowi odejście bez porozumienia. Ale to w efekcie uchyliłoby ustawę o wycofaniu Wielkiej Brytanii z UE, ponieważ gdyby Izba Gmin odrzuciła każdą zawartą umowę, Wielka Brytania pozostałaby w UE bez końca.

Po trzecie, Izba Gmin może uchwalić referendum przed Brexitem. Po czwarte, może uchwalić ustawę o uchyleniu aktu Unii Europejskiej(powiadomienie o wystąpieniu) i przywróceniu aktu Wspólnot Europejskich, w którym to przypadku Wielka Brytania pozostanie w UE.

Wreszcie Izba Gmin nie może głosować za brakiem zaufania do rządu. Może wtedy istnieć albo alternatywny rząd przygotowany na opóźnienie lub zapobieżenie Brexitowi, albo wybory powszechne.

Jak prawdopodobne są te scenariusze? Spośród tych pięciu, z wyjątkiem ostatniego, Izba Gmin musi przejąć kontrolę nad procesem legislacyjnym. Można to osiągnąć przez Izbę Gmin, która zgodzi się na zawieszenie stałego zamówienia 14 , co daje pierwszeństwo biznesowi rządowemu. W kwietniu ustawa Cooper-Letwin , która przeszła trzecie czytanie jednym głosem, właśnie to zrobiła, wymagając od Teresy May przedłużenia terminu Brexitu, aby uniknąć Brexitu bez porozumienia.

Dominic Cummings wchodzi na 10 Downing Street
Pinterest
 „Czy Cummings ma rację? Niekoniecznie, ale udowodnienie, że się myli, będzie herkulesowym zadaniem posłów z backbench. Dominic Cummings przed 10 Downing Street. Zdjęcie: Alastair Grant / AP

Ale wszelkie przepisy mające na celu odroczenie lub zapobieganie Brexitowi mają wpływ na wydatki publiczne. Gdyby Wielka Brytania pozostała w UE po 31 października, musiałaby wnieść dalsze wkłady budżetowe. Ale stały porządek 48 wymaga, aby korona zalecała jakiekolwiek obciążenie dochodów publicznych, co w praktyce oznacza ministra rządowego odpowiedzialnego przed parlamentem i przez parlament wobec ludzi, a nie szermierzy. Aby to stałe zlecenie również musiało zostać zawieszone.

Trudności praktyczne byłyby ogromne. Backbencherzy musieliby kierować odpowiednimi przepisami na wszystkich etapach Izby Gmin i zająć się szeregiem poprawek w komisji wraz z niekończącym się filibusterem rozwścieczonych Brexiteerów.

Gdyby szermierzom udało się przejąć harmonogram legislacyjny, faktycznie przejęliby funkcje rządu. Logika z pewnością wymaga, aby sami stali się rządem. Wymagałoby to głosowania w sprawie braku zaufania, w którym wystarczająca liczba konserwatystów musiałaby wstrzymać się od głosu lub głosować przeciwko rządowi, aby przeciwstawić się Brexiteerom związkowym przygotowanym do wstrzymania się od głosu lub głosowania w rządzie. Ale głosowanie w sprawie braku zaufania może przenieść tylko lider opozycji, Jeremy Corbyn.

Pomyślne głosowanie w sprawie braku zaufania nie oznacza, jak to bywało przed Ustawą o parlamentach na czas określony 2011, natychmiastowego rozwiązania. Zamiast tego istnieje 14-dniowy okres na znalezienie alternatywnego rządu, który byłby w stanie zapewnić zaufanie Gmin. Rząd Corbyna raczej nie zapewni tego zaufania. Konserwatyści, DUP i Liberalni Demokraci zagłosowaliby przeciwko niemu. Inną możliwością byłby jednak rząd jedności narodowej, który mógłby zapobiec Brexitowi, kierowany być może przez kogoś takiego jak Yvette Cooper lub Keir Starmer.

Normalnie, kiedy rząd rezygnuje, królowa wysyła lidera opozycji. Aby odejść od przyjętej praktyki, potrzebowałaby żeliwnej gwarancji na piśmie od większości deputowanych, że będą popierać rząd jedności narodowej pod mianowanym premierem.

Boris Johnson na stole Tory z Sajidem Javidem i Dominiciem Raabem
Pinterest
 „Gdyby Johnson opóźnił datę wyborów po 31 października, zostałby oskarżony o działanie niezgodne z konstytucją, ale nie byłoby to niezgodne z prawem”. Zdjęcie: Jessica Taylor / AFP / Getty Images

Alternatywą są wybory powszechne, które nieuchronnie miałyby charakter drugiego referendum. Wybory zwołałby premier po zamknięciu 14-dniowego okna. Po rozwiązaniu musi być 25 dni roboczych przed wyborami. Więc jeśli wotum nieufności odbędzie się 5 września, może się odbyć 17 października w samą porę, aby nowy parlament zapobiegł Brexitowi bez porozumienia.

Problem polega na tym, że rozwiązanie nie musi nastąpić natychmiast po zamknięciu 14-dniowego okna. Zgodnie z art. 2 ust. 7 ustawy o parlamentach na czas określony do premiera należy zalecenie królowej odpowiedniego terminu wyborów. Dopiero kiedy to uczyni, zostanie ustalona data rozwiązania. Gdyby Johnson opóźnił datę wyborów po 31 października, zostałby oskarżony o działanie niezgodne z konstytucją, ale nie byłoby to niezgodne z prawem.

Konwencja dozorcy nakazuje, aby w okresie przedwyborczym nie wprowadzać żadnych zmian w polityce. Załóżmy, że Izba Gmin wyraźnie wskazała, że jest przeciwna Brexitowi bez porozumienia. Jak należy interpretować konwencję? Konstytucyjnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Logika demokracji sugeruje, że ludzie powinni decydować.

 Vernon Bogdanor jest profesorem rządu w King’s College w Londynie i autorem Beyond Brexit

zrodlo:theguardian.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
miejsce-na-reklame.

Wyraź swoją opinię ! TO WAŻNE !!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

na pierwszych stronach
%d bloggers like this: