DODAJ FILM MP-4 LUB WPROST Z Y.T F.B lub inny
EDYTUJ SWÓJ FILM LUB USUŃ
ZOBACZ WSZYSTKIE SWOJE FILMY
OGŁOSZENIA DROBNE BEZPŁATNE – GIEŁDA M-forum av live – KUP ! SPRZEDAJ

M-forum A.V Live.

WESPRZYJ DOWOLNĄ KWOTĄ ROZWÓJ JEDYNEJ W POLSCE NIEZALEŻNEJ STRONY INFORMACYJNEJ przycisk wpłać darowiznę poniżej :-)

miejsce-na-reklame.

CO W POLSCE JEST JESZCZE POLSKIE !! WARTO ZNAĆ TE MARKI – CZYLI „SWÓJ DO SWEGO PO SWOJE ” PATRIOTYZM KONSUMENCKI !!

40 polskich marek, które powinieneś znać

Przy przygotowywaniu tego tekstu uświadomiłem sobie jak wiele mamy dobrych, rozpoznawalnych firm z rodzimego rynku z sektora odzieżowo-obuwniczego. Poza wyjątkami w kilku kategoriach (np. obuwie sportowe), nasze marki z powodzeniem walczą z wielkimi światowymi gigantami, a wiele z nich ma pozycje dominujące na rynku (np. obuwie, garnitury, koszule, biżuteria). Co więcej, w wielu segmentach jest tak, że największym konkurentem są inne rodzime marki, a nie marki zagraniczne. To na pewno cieszy, choć ciekaw jestem na ile wynika to z pobudek patriotycznych, a na ile z mocnej marki i rozbudowanej sieci sprzedaży, wszak wiele naszych firm ukrywa swoją polskość, nadając im obcobrzmiące nazwy, więc wielu klientów nawet nie wie, że kupuje produkty zaprojektowane lub wyprodukowane przez polskie przedsiębiorstwa. No ale to temat na inny wpis.

banner-wizytowka-1580899038

Na uwagę zasługuje fakt, że wiele dużych i mocnych marek nadal działa jako rodzinne firmy z własnym zapleczem produkcyjnym, które jest stale rozwijane i unowocześniane. Pod względem jakości nie mamy się czego wstydzić na tle mocnych marek europejskich (gorzej jest z designem), zresztą wiele naszych firm poza szyciem własnych kolekcji, realizuje również tzw. przeszycia dla zachodnich firm. Nasze szwalnie cenione są za wysoką jakość, duże doświadczenie i krótkie terminy realizacji.

W moim subiektywnym zestawieniu znajdziecie zarówno wielkie marki z kilkudziesięcioletnią historią, jak i małe rodzinne firmy, które powstały z pasji, bez wsparcia dużych inwestorów. Są też dwie najbardziej znane pracownie rzemieślnicze.

Polskie marki odzieżowe, które powinieneś znać

 

BYTOM

Marka, która w tym roku obchodzi 70 urodziny i trzeba przyznać, że staruszek ma się bardzo dobrze, choć jeszcze kilka lat temu bliska była wizja upadłości. To przykład jednej z najbardziej udanych reaktywacji polskiego sektora odzieżowego ostatnich dekad. Jeszcze 10 lat temu kojarzeni z garniturami dla starszych panów, zachowawczą kolorystyką i wzornictwem, ale od pięciu lat bardzo skutecznie odeszli od tego wizerunku i dzisiaj z powodzeniem walczą o młodszego klienta. Diametralnie zmieniono wzornictwo kolekcji, wprowadzono produkty komplementarne, a sklepy zyskały nowy wystrój. Za reaktywacją Bytomia stoi Michał Wójcik, jeden z najbardziej doświadczonych i najbardziej skutecznych menedżerów polskiego sektora odzieżowego. Kilka lat przed przejściem do Bytomia, miał na swoim koncie równie udaną reaktywację marki Vistula. Przez ostatnie dwa lata cena akcji Bytomia wzrosła o kilkaset procent, co świadczy o tym, że „nowy Bytom” doskonale przyjął się na rynku, a jego obroty doceniane są przez inwestorów.

Kolekcje Bytomia sprzedawane są w ponad 80 salonach firmowych, od dwóch lata działa też sklep internetowy. W wybranych salonach dostępna jest usługa „Szyty na zamówienie” oraz „Szyty na miarę”. Większość linii produktowych Bytomia szyta jest w Polsce. Garnitury, marynarki, spodnie i część płaszczy we własnym zakładzie w Tarnowskich Górach, a reszta produktów u podwykonawców. Głównymi dostawcami tkanin garniturowych są dobre renomowane tkalnie takie jak Vitale Barberis Canonico, Marzotto, Cerruti, Marlane, Zignone, Lanificio di Tollegno. Niewiele osób o tym wie, ale przez kilkanaście lat głównym projektantem Bytomia był Tomasz Ossoliński. To właśnie tam zaczęła się jego przygoda z krawiectwem. Od  kilku lat za kolekcje Bytomia odpowiada Izabela Cichocka.

Poza regularnymi kolekcjami, Bytom uruchomił kilka ciekawych projektów, które urozmaicają standardową ofertę marki. Są to między innymi limitowane linie „Bytom Ikony Kultury”, które są inspirowane znanymi postaciami z polskiej historii. Dotychczas byli to: Zbigniew Cybulski, Marek Hłasko, Grzegorz Ciechowski, Stanisław Witkiewicz i Marek Grechuta.

Bytom - polska marka odzieżowa

 

VISTULA

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek męskich, która od wielu lat bez kompleksów walczy na naszym rynku z takimi potęgami jak Pierre Cardin czy Hugo Boss. Firma rozpoczęła działalność w 1948 roku, kiedy to utworzone zostały Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego. W pierwszych latach działalności Vistula szyła także odzież damską. W latach 70 poziom produkcji był tak wysoki, że uruchomiono filie zakładów produkcyjnych w Myślenicach, Staszowie, Przeworsku i Łańcucie. Obecnie firma Vistula zleca produkcję szwalni z Myślenic, która kiedyś była ich własnością, a obecnie jest samodzielną spółką realizującą zlecania także dla innych marek m.in. dla Próchnika.

Wielka pozycja współczesnej Vistuli zaczęła się tworzyć nieco ponad 10 lat temu. Spółka była wtedy w bardzo trudnej sytuacji (konflikt w zarządzie, rosnące zadłużenie) i groziło jej bankructwo. W roku 2003 na stanowisku prezesa zasiadł Michał Wójcik, który wcześniej był dyrektorem handlowym, a później wiceprezesem. Jako prezes otrzymał zadanie zrestrukturyzowania firmy. Zaczął od wydzielenia działalności produkcyjnej ze struktur spółki. Część szwalni została przekazana spółkom zależnym, a część zlikwidowano. Firma skupiła się na tym, co duże zachodnie brandy modowe robiły już kilkanaście lat wcześniej, czyli projektowaniem i  zarządzaniem marką oraz rozwojem własnej sieci sprzedaży. Vistula stała się firmą handlową, a nie produkcyjną.

Poza prezesem, duży udział w kreowaniu „nowej Vistuli” miał Rafał Czapul, któremu zaproponowano stanowisko głównego projektanta, choć wcześniej nie miał żadnego doświadczenia w tej dziedzinie. Został rzucony na głęboką wodę i świetnie sobie poradził w nowej roli. Kolekcje Vistuli zyskały nowy wizerunek i co najważniejsze sprzedawały się znakomicie. Na poprawę wyników wystarczyły dwa lata. Ponad stumilionowa strata z roku 2002 została zamieniona w 21 mln złotych zysku w roku 2004. Szybko stali się liderem na rynku formalnej odzieży męskiej i do dzisiaj nim pozostają. W roku 2006 doszło do jednej z największych fuzji na polskim rynku odzieżowym. Vistula, będąca liderem rynku odzieży formalnej połączyła się z Wólczanką, czyli liderem rynku koszul męskich. To właśnie wtedy władzę w spółce Vistula&Wólczanka przejął Rafał Bauer, który był odpowiedzialny za głośne kampanie reklamowe m.in. tę z aktorem Brosnanem oraz za przejęcie firmy jubilerskiej W.Kruk.

Od kilku lat pierwsze skrzypce w grupie Vistuli gra prezes Grzegorz Pilch i Jerzy Mazgaj (przewodniczący Rady Nadzorczej), który po zmianach ustrojowych w Polsce wprowadził na nasz rynek markę Hugo Boss, a później Ermenegildo Zegna, Kenzo, Burberry, Church’s, JM Weston, Emporio Armani.

Obecnie Vistula ma ponad 90 salonów firmowych i osiąga 4-5 krotnie wyższe przychody niż największy konkurent, czyli Bytom. W ofercie marki są trzy podstawowe linie produktów: Vistula (podstawowa linia firmy), Lantier (linia bardziej konserwatywna, szyta z bardziej wyrafinowanych tkanin) i Vistula Red (linia casualowo-elegancka). W ofercie wybranych sklepów dostępna jest także usługa szycia na zamówienie (MTM). Od siedmiu lat głównym projektantem jest Wojciech Bednarz.

Vistula - jedna z polskich marek odzieżowych, które musisz znać

 

WÓLCZANKA

Najbardziej znana polska marka koszulowa. Jej historia sięga roku 1948. Przez kilkadziesiąt lat dostarczali na polski rynek koszule dla każdego. Szyli modele codzienne, eleganckie, zaopatrywali też wojsko, policję i wiele innych branż mundurowych. Jeszcze na przełomie wieków mieli cztery zakłady produkcyjne, ale nie potrafili sobie poradzić z tańszą konkurencją. Zamożniejszy klient sięgał po produkty zachodnich marek, które pojawiły się w Polsce w latach 90 (m.in. Pierre Cardin), a klient mniej zamożny po koszule importowane z Chin i Indii. Na ratunek przyszedł Rafał Bauer, który przeprowadził trudny proces restrukturyzacji (zwolniono kilkaset osób i zlikwidowano jedną szwalnię) i dał marce drugie życie. To jego pomysłem była linia Avangard, która pokazała nowoczesne oblicze Wólczanki i przez wiele lat była hitem sprzedaży, a także mocne kampanie reklamowe które wspominane są do dzisiaj (m.in. ta z koszulami poplamionymi krwią).

Wólczanka przez kilkadziesiąt lat związana była z Łodzią, ale od roku 2006 marka należy do grupy Vistuli i w tej chwili jedyny zakład produkcyjny mieści się w Ostrowcu Świętokrzyskim gdzie szyta jest część kolekcji koszul (głównie Lambert). Marka posiada ponad 80 salonów firmowych.

Poza podstawową linią Wólczanki, w ofercie marki jest też linia Lambert, która skierowana jest do bardziej wymagających klientów. Koszule te szyte są lepszych tkanin (m.in. Getzner, Albini, Albiate).

Wólczanka - cenione polskie marki ubrańNajlepsze polskie marki odzieżowe - Wólczanka

 

PRÓCHNIK

Kolejna duża spółka, która w ostatnich latach przeszła reorganizację, choć mam wrażenie, że Próchnik jeszcze nie pokazał wszystkiego, na co go stać. Firma działa od roku 1948 i przez wiele lat była kojarzona w zasadzie wyłącznie z męskimi prochowcami i płaszczami. Przez ostatnie kilkanaście lat Próchnikowi zabrakło pomysłu i determinacji by podjąć skuteczną walkę z konkurencyjnymi markami. Ich kolekcje nie wyróżniały się niczym, były nijakie. Co prawda do marki nadal byli przywiązani starsi klienci, ale nowych klientów nie przybywało, więc przychody stopniowo spadały.

Niewielu widziało szansę rozwoju Próchnika. Wśród nich był Rafał Bauer, który w roku 2009 postanowił przejąć władzę w tej spółce lub przynajmniej znaleźć sojuszników, którzy pomogą mu wskrzesić markę. Sama firma może nie była wiele warta, ale marka już tak. W badaniach siły polskich marek odzieżowych, Próchnik wciąż był w czołówce, w dodatku miał dobrze rozbudowaną sieć sprzedaży. To był łakomy kąsek dla menedżera, który dwa lata wcześniej w burzliwych okolicznościach rozstał się Vistulą i Wólczanką. Pierwsze podejście do przejęcia Próchnika nie udało się. Rafał Bauer odpuścił i skupił się na budowie marki Rage Age, której pierwszy salon ruszył we wrześniu 2009 roku. Drugie podejście do Próchnika nastąpiło w roku 2012. Obroty spółki cały czas spadały, a firmie nie było osób, które zajmowałyby się wizerunkiem marki (promocja, projektowanie). Podobno zatrudnienie w centrali spadło do poziomu sześciu etatów. W tym samym czasie zespół Bytomia pod wodzą Michała Wójcika pokazał skuteczną reaktywację marki, która była w podobnej sytuacji jak Próchnik. Rafał Bauer był tak zdeterminowany, że kupił pakiet większościowy spółki po cenie dwukrotnie wyższej niż ówczesny kurs akcji. Od tamtego czasu rozpoczął się mozolny okres reaktywacji Próchnika. Kilka pierwszych decyzji nowego prezesa pokazało kierunek zmian:

  • zmieniono logotyp i dodano do niego imiona „Adam Feliks”, które odwoływały się do patriotycznych korzeni firmy i jej patrona,
  • zapowiedziano, że produkcja nowych kolekcji będzie zlecana w Polsce (od kilku lat Próchnik zlecał to podwykonawcom z Chin),
  • strategia promocyjna marki od początku bazowała na wartościach patriotycznych i kontekście historycznym,
  • nadzór artystyczny nad kolekcjami powierzono Rafałowi Czapulowi,
  • do sesji wizerunkowych zaangażowano Roberta Wolańskiego, jednego z najlepszych polskich fotografów.

Sądzę, że w najbliższych dwóch latach Próchnik może wiele namieszać na polskim rynku. Od wielu miesięcy w wynikach spółki widać stale rosnące obroty. Kolekcje są coraz ciekawsze, choć nie tak rozbudowane jak w Bytomiu czy Vistuli. Pod koniec zeszłego roku został wreszcie uruchomiony sklep internetowy. Jako ciekawostkę dodam, że 4 maja tego roku wiceprezesem Próchnika został Rafał Czapul.

Próchnik - znane marki ubrań w PolsceMarki ubrań z Polski - Próchnik

 

LAVARD

Jeden z cichych bohaterów dzisiejszego wpisu, bo zazwyczaj to Bytom, Vistula i Próchnik są wymieniani jako wielka trójka eleganckich polskich marek, tymczasem mniej znany Lavard ma więcej salonów sprzedaży niż Bytom i Próchnik. Firma w tym roku świętuje 40 urodziny. Wszystkie modele ubrań Lavard powstają w Polsce.

Kolekcje Lavard nie są tak rozbudowane jak w Bytomiu czy Vistuli, ale koncepcja jest podobna, a więc każdy klient może się ubrać od stóp do głów mając do dyspozycji modele eleganckie i nieformalne. Kilka miesięcy temu do sprzedaży została wprowadzona linia damska.

Lavard - polskie marki produkujące ubrania

 

LANCERTO

To również marka, która podobnie jak Lavard nie jest tak znana i doceniana jak „wielka trójka”, choć ma się czym chwalić. Lancerto od kilku lat regularnie okupuje czołowe miejsca w badaniach jakości obsługi klienta. Jakość ich produktów jest porównywalna z Bytomiem i Vistulą, ceny są nieco niższe. Kolekcje Lancerto szyte są w Polsce we własnej szwalni, która realizuje także przeszycia dla zachodnich marek.

Do spółki będącej właścicielem marki Lancerto należy także marka Cafardini, która specjalizuje się w szyciu miarowym.

Lancerto - marki ubrań - znane i cenioneLancerto - firma odzieżowa - eleganckie produkty męskie

 

RECMAN

Marka o dobrym wzornictwie, jednak nastawiona na mniej zamożnego i mniej wymagającego klienta, zatem w ich kolekcjach dominują tańsze syntetyczne tkaniny, które pozwalają na utrzymanie atrakcyjnych cen. W ostatnich latach rozwijają się bardzo dynamicznie, obecnie ich produkty można kupić w ponad stu salonach firmowych.

Firma posiada własny park maszynowy, zatem kolekcje produkowane są w Polsce. Zaczynali od szycia spodni, ale obecnie ich specjalnością są garnitury.

Recman - marki odzieżowe pochodzące z Polski

 

OSOVSKI

Młoda marka o której po raz pierwszy pisałem dokładnie dwa lata temu. Obecnie mam kilka ich koszul i jeśli chodzi o jakość, to jest to jeden z najlepszych produktów dostępnych na polskim rynku. Firma od początku postawiła na wysoką jakość tkanin, które kupuje od takich producentów jak Thomas Mason i Cotonificio Albini. Podtrzymuję to, co napisałem w podlinkowanym wcześniej tekście, że to właśnie tkanina ma największy wpływ na jakość koszuli, jej wygląd, komfort noszenia, żywotność i łatwość (lub nie) prasowania. Moja pierwsza koszula Osovskiego ma już dwa lata i nadal wygląda jak nowa, choć jest jedną z częściej noszonych przeze mnie. Nie zdeformowała się, na mankietach i kołnierzu nie widać przetrać i przebarwień, kolory nie wyblakły, nadal łatwo się prasuje.

Firma Osovski wszystkie swoje produkty szyje w Polsce. Można je kupić w sklepie stacjonarnym w Blue City Warszawa oraz w sklepie internetowym.

Osovski - polskie marki odzieżowe

 

BENEVENTO

Marka mało znana, choć mająca ogromne doświadczenie w produkcji męskich spodni. Firma szyje je od ponad 20 lat, wcześniej głównie na zlecenie innych marek, a od roku 2009 pod własną marką Benevento. Podstawą oferty są bawełniane chinosy dostępne w kilkunastu kolorach, dwóch fasonach i tkaninach o różnej gramaturze. Uzupełnieniem oferty są wełniane spodnie z kantem oraz letnie szorty. Poza dużym wyborem kolorów, ogromnym atutem tej firmy jest bardzo szeroka rozmiarówka: od 70 do 150 cm w pasie. Nie znam innej marki, która miałaby taką rozmiarówkę z każdego modelu. Na uwagę zasługuje także darmowa dostawa i możliwość zwrotu towaru do 365 dni. Spodnie odszyte są bardzo starannie, a tkaniny są przyjemne w dotyku.

Benevento - polska marka odzieżowa

 

POSZETKA.COM

Firma którą bardzo lubię i której losy śledzę od początku powstania. Jak sama nazwa wskazuje, wszystko zaczęło się od poszetek i forum internetowego o męskiej elegancji. Obecnie trudno w to uwierzyć, ale jeszcze pięć lat temu w Polsce praktycznie nie dało się kupić ładnych poszetek w przystępnej cenie. Te które były, stanowiły zazwyczaj połowę okropnego kompleciku sprzedawanego w zestawie z krawatem i nazywano je wypustkami (w dodatku część z nich było naszywanych na kartonik usztywniający). No i właśnie te pięć lat temu powstało pierwsze w Polsce forum o męskiej elegancji, którego założycielem był Wojtek Szarski, znany jako Macaroni Tomato. Jednym z pierwszych gorących tematów były właśnie poszetki, a dokładniej ich brak na polskim rynku. Użytkownicy forum wymieniali się adresami sklepów zagranicznych, gdzie można je było kupić, byli też tacy, co szyli je samodzielnie i chwalili się zdjęciami (sam też próbowałem).

Jednym z takich użytkowników była Joanna, której poszetki szyte dla męża zbierały pozytywne opinie i szybko pojawiły się pytania o możliwość uszycia czegoś podobnego na zamówienie. I tak powstał pomysł na założenie firmy, która będzie się specjalizować w produkcji poszetek. Marka Poszetka.com szybko zyskała wiernych fanów, których przyciągały limitowane kolekcje, obszywane ręcznie, w dodatku w przystępnych cenach.

Od tamtego czasu firma rozwinęła markę i asortyment. Poszetki nadal są podstawą działalności, ale na uwagę zasługują także krawaty i muchy. Wszystkie modele szyte są w krótkich seriach, tkaniny sprowadzane są z Włoch. Widać duże przywiązanie nie tylko do jakości wykończenia, ale także do ciągłego zaskakiwania czymś nowym. Joanna, jako jedna z pierwszych sprowadziła do Polski grenadynę, później były surówki jedwabne, wełniane muśliny, jedwab szantung itp. Mimo ręcznej produkcji i wysokiej jakości półproduktów, udało się utrzymać przystępne ceny. Podobno męskie dodatki to nie ostatnie słowo założycielki firmy, zatem z uwagą będę obserwował kolejne pomysły.

Poszetka - polskie markiPoszetka - salon polskiej marki

 

EMANUEL BERG

Specjaliści od najwyższej jakości koszul i jedyna polska firma, która od kilku lat regularnie wystawia się na targach Pitti Uomo. Ze względu na dość wysokie ceny, bardziej są znani za granicą niż w Polsce. Koszule Berga rekomendował w swoich książkach Bernhard Roetzel, autor bestsellera „Gentleman – Moda ponadczasowa”.

W Polsce działa siedem salonów firmowych, a poza granicami kraju pięć. Oprócz tego koszule Emanuel Berg sprzedawane są na całym świecie w wielu autorskich butikach z wyselekcjonowaną odzieżą męską. Są to tak odległe kraje jak Australia, Japonia, Kanada czy Singapur. Wielu sympatyków w różnych zakątkach globu ma także usługa szycia miarowego świadczona przez Emanuel Berg. Właściciel firmy sam lata do swoich najlepszych klientów kilka razy w roku.

Założycielem firmy jest Jarosław Berg-Szychułda, który urodził się w Polsce, a pierwsze kroki biznesowe stawiał w Niemczech. Później wrócił do Polski i rozpoczął produkcję w Tczewie, gdzie do dnia dzisiejszego szyte są koszule Emanuel Berg. Tkaniny pochodzą z Włoch od topowych producentów, najczęściej jest to Thomas Mason.

W ofercie marki dostępne są także włoskie krawaty, poszetki, skarpety, spodnie, swetry kaszmirowe. Wybór akcesoriów może przyprawić o zawrót głowy. Kilka dni temu trafiłem na wywiad z panem Jarosławem – polecam obejrzeć, a tu film pokazujący jak powstają ich koszule.

Emanuel Berg - jedna z polskich marek odzieżowychEmanuel Berg - sklep polskiej marki ubrań

 

ATLANTIC

Lider polskiego rynku bieliźniarskiego, który od ponad 20 lat dostarcza klientom modną bieliznę o dobrej jakości i i przystępnej cenie. Atlantic jest jedną z niewielu naszych marek, która bardzo dobrze radzi sobie także poza granicami Polski. Aktualnie firma obecna jest ze swoimi produktami na 16 rynkach i planuje dalszy rozwój zarówno na wschodzie, jak i na zachodzie kontynentu. W samej Rosji działa obecnie 75 salonów, na Ukrainie ponad 50.

 

RESERVED

Od kilku lat regularnie wygrywają ranking na najcenniejszą polską markę odzieżową. Reserved to gigant, który generuje ogromne obroty dla spółki matki, czyli LPP. Bieżąca wycena rynkowa tej spółki wynosi ok. 4 mld euro.  Bardzo ciekawa historia, która pewnie wkrótce doczeka się książki. Nazwa firmy pochodzi o nazwisk trzech założycieli: Lubianiec, Piechocki, Pachla. Pierwsze salony Reserved powstały w roku 1998, czyli zaledwie 17 lat temu. Przez ten czas marka stała się liderem polskiego rynku odzieżowego, skutecznie rywalizując ze światowymi gigantami takimi jak H&M i markami z grupy Inditex (Zara, Pull&Bear, Bershka). W Polsce jest obecnie 235 wielkopowierzchniowych salonów z logo Reserved.

Według mnie jest to jedyna polska marka, która w tym momencie może myśleć o realnej ekspansji na dużą skalę na rynkach Europy Zachodniej, bo w Europie Środkowo-Wschodniej już od wielu lat radzą sobie znakomicie. Reserved obecny jest w następujących krajach: Rosja (78 salonów), Czechy (24), Ukraina (21), Słowacja (18), Węgry (9), Litwa (8), Łotwa (8), Estonia (8), Rumunia (6), Bułgaria (5), Niemcy (4), Egipt (1), Chorwacja (1). Żadna inna polska marka odzieżowa nie działa na taką skalę na zagranicznych rynkach, a to na pewno nie koniec.

Od ponad roku realizowany jest plan ekspansji na bardzo trudny i konkurencyjny rynek niemiecki (to największy rynek odzieżowy w Europie, czwarty pod względem wielkości na świecie). Spółka ma ambitne plany, by w ciągu trzech lat otworzyć u naszych zachodnich sąsiadów ponad 30 sklepów marki Reserved. Podobno Niemcy to dopiero początek planów ekspansji na Zachód. Jako ciekawostkę dodam, że w roku 2016 spółka LPP wprowadzi na rynek nową droższą markę, która ma być skierowana do bardziej wymagających klientów. Sądzę, że będzie to coś na wzór Massimo Dutti.

Firma od początku swojej działalności zleca produkcję podwykonawcom na Dalekim Wschodzie (głownie Bangladesz). Ponad rok temu głośna była sprawa katastrofy budowlanej jednej z tamtejszych fabryk, która szyła również ubrania dla spółki LPP. Zginęło wtedy ponad tysiąc osób.

Reserved - jedna z najbardziej znanych polskich marek ubrań

 

CROPP

Drugi filar gdańskiej spółki LPP i kolejny wielki sukces. Marka stworzona w roku 2004 bardzo szybko zdobyła grono sympatyków w Polsce. Oferta skierowana do znacznie młodszego klienta, kolekcje inspirowane stylem ulicznym.

Cropp - marki ubrań dla młodzieży i dorosłych

 

HOUSE

To trzecia mocna marka z portfolio spółki LPP, choć w przeciwieństwie do Reserved i Cropp, kupiona od innego podmiotu, a nie stworzona od podstaw przez obecnego właściciela. Markę House wymyślili w latach 90 Jan Pilch, Arkadiusz Bajołek i Krzysztof Bajołek. Początkowo nazywała się House of Colours, ale kilka lat później skrócono nazwę. Firma szybko zdobyła sympatię młodzieży i po kilku latach miała ponad sto sklepów w Polsce. Spółka LPP kupiła markę House w roku 2009 za kwotę ok. 400 mln złotych.

 

TOP SECRET

„Ubrania ściśle fajne” – pamiętacie to hasło reklamowe? Były takie czasy, że marka Top Secret była na topie, a to hasło pojawiało się nawet w reklamach telewizyjnych. Później sytuacja finansowa spółki znacząco się pogorszyła, a zakupem marki zainteresowana była spółka LPP. W końcu firma Redan odbiła się od dna i od kilka lat bardzo skutecznie buduje nowy wizerunek Top Secret i inwestuje w nowe marki (Drywash, TXM Textilmarket).

Top Secret - polska marka odzieżowa dla każdego

 

RYŁKO

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek obuwniczych na polskim rynku. Firma powstała w 1964 w Kalwarii Zebrzydowskiej. Jej założycielem był Stanisław Ryłko. Przez wiele lat specjalizowali się obuwiu eleganckim, ale od kilku lat dostępne są także linie casualowe. Kolekcje produkowane są w Polsce.

Jako ciekawostkę dodam, że przez kilka lat sesje wizerunkowe dla Ryłko robił Wiktor Franko, który robił dla mnie kilka sesji blogowych.

 

WOJAS

Jeszcze jedna bardzo znana marka z południa Polski. Założył ją Wiesław Wojas w roku 1990. Początkowo była to niewielka fabryka obuwia, która produkowała kilkadziesiąt tysięcy par rocznie. W roku 1994 firma odkupiła od syndyka masy upadłościowej Nowotarskich Zakładów Przemysłu Skórzanego Podhale część wydziałów likwidowanego kombinatu wraz z maszynami (w czasach PRL była to jedna z największych fabryk obuwia w Polsce). Umożliwiło to nie tylko dynamiczny wzrost mocy produkcyjnych Wojasa, ale też zachowanie setek zagrożonych miejsc pracy – w ciągu zaledwie jednego roku zatrudnienie w przedsiębiorstwie potroiło się.

Obecnie Wojas nie przypomina już marki, która jeszcze kilka lat temu kojarzyła się z siermiężnym wzornictwem z lat 90. Zmieniono styl, rozbudowano sieć sprzedaży, a angażując do kampanii reklamowych znane twarze (Maciej Dowbor), marka przyciągnęła młodszych odbiorców. Dwa lata temu Wojas wskrzesił legendarne Relaksy, czyli buty zimowe, które w czasach PRLu były na nogach każdego Polaka.

Wojas - marka stylowych ubrań z PolskiWojas - polskie znane marki

 

WITTCHEN

Lider rynku wyrobów skórzanych. Bardzo silna i rozpoznawalna marka, która swoje początki ma w roku 1990. Nazwa marki jest po prostu nazwiskiem założyciela – Jędrzeja Wittchena. W stałej ofercie Wittchen jest kilkaset modeli portfeli, toreb, torebek, rękawiczek, parasoli bazujących na prostym i ponadczasowym wzornictwie. To jedna z niewielu polskich marek, która nie ukrywa tego, że całość produkcji zleca podwykonawcom z Chin. Jędrzej Wittchen mówił o tym wiele razy w wywiadach. W roku 2014 firma ogłosiła, że od początku swojej działalności w Polsce sprzedała trzy miliony portfeli. Wittchen ma w swojej ofercie także klasyczne obuwie, które produkowane jest we Włoszech.

W zeszłym roku głośno było w mediach o współpracy Wittchena z siecią dyskonów Lidl. Kilka wybranych modeli torebek damskich, a później także portfeli, trafiło do sklepów spożywczych tej niemieckiej sieci, co wywołało uzasadniony niesmak wśród stałych klientów marki. Wizerunek prestiżowej marki, który był konsekwentnie budowany przez lata, nagle został zdeprecjonowany.

Firma Wittchen posiada obecnie ponad 100 salonów w Polsce i Rosji oraz na Ukrainie i Białorusi.

 

KAZAR

Jedna z najpopularniejszych marek obuwniczych na polskim rynku. Firma powstała w Przemyślu w roku 1990. Przez wiele lat tam też produkowano obuwie, ale już od kilku lat zlecane jest to podwykonawcom na całym świecie. Marka posiada blisko 50 salonów sprzedaży. Kolekcje męskie nie zachwycają, ale kolekcje damskie do wielu lat są cenione przez stylistów i lokalne gwiazdy.

Buty Kazar regularnie wybierają do swoich pokazów czołowi polscy kreatorzy mody, m.in. Paprocki&Brzozowski, Teresa Rosati, Dawid Woliński, Łukasz Jemioł, Natalia Jaroszewska czy Agnieszka Maciejak.

 

GINO ROSSI

Firma została założona w 1992 roku w Słupsku. Swoją nazwę zawdzięcza nazwisku jednego z włoskich wspólników. Przedsiębiorcy postanowili połączyć polsko-włoskie doświadczenie i wykorzystać je do stworzenia marki obuwniczej dla wymagających klientów. Pierwszy sklep Gino Rossi został otwarty w 1994 roku w Sopocie. Początkowo specjalizowali się wyłącznie w obuwiu męskim. Obecnie firma dysponuje szeroko rozbudowaną siecią sprzedaży z ponad 60 salonami firmowymi znajdującymi się na terenie Polski i 26 za granicą.

Większość modeli butów nadal produkowana jest w słupskiej fabryce Gino Rossi. W roku 2006 spóła kupiła cenioną markę odzieżową Simple, a biznesowo jest też powiązana z Bytomiem.

Gino Rossi - marka ze stylową odzieżą męską

 

MEDICINE

Krakowska spółka Artman, o której wspomniałem przy okazji marki House miała w swoim portfolio także inne marki. W roku 2011 kupili prawa do znaku towarowego Reporter – popularnej marki odzieżowej która powstała w połowie lat 90, a w roku 2009 ogłosiła upadłość. Właściciele Artmana postanowili reanimować Reportera. Pojawiło się nowe logo, nowy wystrój sklepów, kolekcje były przemyślane, spójne i zgodne z aktualnymi trendami. Dwa lata później okazało się, że w tej transakcji prawdopodobnie nie chodziło o ratowanie marki, lecz przejęcie kilkudziesięciu lokalizacji w centrach handlowych, bowiem 30 sierpnia 2013 roku większość salonów Reportera zostało przekształconych w salony medicine. Tak narodziła się nowa marka, a produkty z logo Reporter były stopniowo wycofywane ze sprzedaży.

Obecnie marka medicine ma ponad 70 salonów. Pełna kolekcja sprzedawana jest także w sklepie internetowym answear.com, który należy do tego samego właściciela.

Medicine - polska marka ubrań

 

TATUUM

Kiedyś jedna z moich ulubionych marek, obecnie jakoś nie trafiają w mój gust, a i jakość nie jest już taka jak w pierwszych latach działalności. Twórcą marki jest Józef Kapitańczyk, jedna z najbardziej tajemniczych postaci z polskiej branży odzieżowej, który podobnie jak Amancio Ortega (twórca Zary) nie udziela wywiadów.

Zanim powstała marka Tatuum (1999 r.), firma należąca do Kapitańczyka była podwykonawcą duńskiej marki Cottonfield. Zresztą styl skandynawski był i jest wpisany w filozofię łódzkiej firmy, choć moim zdaniem w ostatnich latach marka straciła swój rozpoznawalny styl.

Dla mnie Tatuum zawsze będzie się kojarzył z prostymi ubraniami z lnu. Przez wiele lat to był ich znak rozpoznawczy. Pamiętam, że jeszcze jako student niecierpliwie czekałem cały rok na wyprzedaże kolekcji letnich tej marki. Początkowo spółka KAN zlecała produkcję w Polsce. Mam z tamtego czasu nawet dwie koszule, które mają ponad 12 lat i wciąż trzymają się całkiem nieźle. Od wielu lat większość kolekcji szyta jest poza Polską.

Tatuum jest kolejną marką, która bardzo dobrze radzi sobie także poza granicami kraju. Poza Polską, głównym rynkiem zbytu jest Rosja.

Tatuum - polska marka, którą musisz znać

 

CARRY

Marka, która powstała w roku 2000, więc stosunkowo niedawno. Ich znakiem rozpoznawczym są nieustanne akcje promocyjne. Nowa kolekcja ledwo wchodzi o sprzedaży i już po kilkunastu dniach pojawiają się plakaty informujące o przecenach. I tak to działa przez cały rok.

 

RAGE AGE

Marka stworzona przez Rafała Czapula i Rafała Bauera. Ten pierwszy przez sześć lat był głównym projektantem Vistuli i w znacznym stopniu przyczynił się do jej reaktywacji i obecnej pozycji. Rafał unowocześnił kolekcje, wprowadził różnorodny asortyment i światowe trendy. Vistula odzyskała wigor i szybko stała się firmą nr 1 na rynku garniturowym. Nowy wizerunek marki przyciągnął nową grupę klientów – zamożnych trzydziestolatków, którzy mogli w Vistuli odnaleźć ubiory na światowym poziomie. Każda kolejna kolekcja projektowana przez Rafała Czapula wnosiła Vistulę coraz wyżej w modowej hierarchii ? pojawiły się ciekawe i ekskluzywne projekty realizowane we współpracy z Porsche czy Ferrari. Marka była coraz wyżej pozycjonowana, coraz droższe stawały się również jej ubrania. Vistula chciała być marką ekskluzywną, a nie konkurencją Bytomia czy Sunset Suits. Taka była wizja Rafała Czapula i prezesa Bauera, który w Vistuli pojawił się po fuzji z Wólczanką. Wizja ta padła w momencie, gdy prezes Bauer został pozbawiony władzy w firmie, a przejęli ją panowie Mazgaj (Alma i Paradise Group) i Kruk.

Oni postanowili zmienić strategię marki i powrócić do grupy klientów bardziej konserwatywnych pod względem stylu i ceny, jaką płacą za ubiór. W momencie gdy z Vistuli odchodził prezes Bauer najdroższe garnitury Vistuli kosztowały 3,5 tys złotych, co zbliżało ich do półki na której były takie marki jak: Hugo Boss, Pal Zileri, Oscar Jacobson czy tańsze linie Zegna. Zawrócenia strategii marki nie zaakceptował Rafał Czapul i postanowił odejść z firmy.

Drogi Czapula i Bauera szybko się zeszły i tak powstała marka Rage Age, która postanowiła powalczyć o wymagającego klienta szukającego produktów łączących styl elegancki z rebelianckim. Czapulowi udało się stworzyć markę o rozpoznawalnym stylu, która mimo wysokich cen, znalazła wielu sympatyków w Polsce. Szybko powstało kilka salonów w Polsce, podpisano także umowy z partnerami zagranicznymi dzięki którym kolekcje Rage Age były sprzedawane w Mediolanie, Londynie, Madrycie i Tokio. Obecnie w Polsce działa siedem salonów firmowych. Kilka miesięcy temu pojawiła się pierwsza kolekcja damska z logo Rage Age.

Rage Age jako marka odzieżowa

 

AMERICANOS

„Wyzwanie to ubranie” to jeden z najbardziej znanych sloganów reklamowych z lat 90. Marka Americanos skutecznie konkurowała wtedy z zachodnimi gigantami: Levisem, Wranglerem i Lee. Jakość ich produktów nie ustępowała tym bardziej znanym markom. Americanos wprowadzał też wiele innowacyjnych produktów, które pozytywnie wyróżniały go na tle konkurencji Hitem były m.in. dwustronne dżinsy.

Trudno przewidzieć jaki będzie dalszy los marki Americanos, gdyż pod koniec ubiegłego roku złożony został wniosek upadłościowy spółki będącej właścicielem marki.

 

BIG STAR

Jedna z najpopularniejszych marek  odzieżowych wśród polskich konsumentów, choć mało kto wie, że to polska firma. Big Star powstał w latach 70 w Szwajcarii, natomiast w latach 90 część udziałów objęli polscy przedsiębiorcy Wiesław Kostera i Bogdan Kaczmarek. Produkcja dżinsów przeznaczonych na polski rynek została ulokowana w Kaliszu. Połowa lat 90 to okres prosperity na polskim rynku odzieżowym i Big Star doskonale to wykorzystał. Ich dżinsy były sporo tańsze od Levisa, Wranglera czy Lee, a poza tym w przeciwieństwie do tych trzech wielkich gigantów, Big Star nie skupiał się wyłącznie na dużych miastach. Dobre kontakty handlowe z lokalnymi sklepami (wtedy galerie handlowe jeszcze nie istniały) pozwoliły na szybkie zbudowanie mocnej pozycji na polskim rynku.

Na początku obecnego wieku Big Star regularnie wygrywał rankingi na najbardziej rozpoznawalną, najbardziej lubianą i najczęściej posiadaną przez klientów markę odzieżową. W tym samym czasie szwajcarska spółka matka przeżywała spore kłopoty finansowe, co doprowadziło do dość zaskakującej sytuacji. Marka została w całości kupiona od Szwajcarów i od roku 2007 jest własnością Kostery i Kaczmarka.

Big Star ma jedną z największych sieci sprzedaży, jeśli chodzi o marki dżinsowe. W Polsce ich produkty można kupić w ponad dwustu sklepach. Większość odzieży dżinsowej nadal jest szyta w Kaliszu.

Big Star - marka jeansów i ubrań z Polski

 

DIVERSE

To marka o której mało kto wie, że jest z Polski. Zresztą ja też przez wiele lat o tym nie wiedziałem. Firma powstała w Gdańsku w roku 1993. Od początku bardzo konsekwentnie budowała wizerunek marki zagranicznej. Kolekcje Diverse można kupić w ponad 200 punktach detalicznych zlokalizowanych na terenie Polski.

Diverse to polska marka

 

CCC

Obok marki Reserved jest to największy gigant z mojego zestawienia. W 2014 r. spółka CCC sprzedała rekordową liczbę par butów ? ponad 30 milionów, co pozwoliło wygenerować przychody na poziomie 2 miliardów złotych. Twórcą firmy jest Dariusz Miłek, obecnie nr 5 na liście najbogatszych Polaków wg Forbes.

Początkiem spółki CCC była sieć obuwnicza „Żółta Stopa” założona w roku 1996, która kilka lat później została przemianowana na ?”Cena Czyni Cuda”. Jak sama nazwa wskazuje, priorytetem firmy była sprzedaż taniego obuwia, głównie w mniejszych miastach. Kilka lat temu spółka zaczęła odchodzić od tego schematu. Zrezygnowano z nazwy Cena Czyni Cuda na rzecz CCC, zaczęła się intensywna ekspansja na największe centra handlowe w dużych miastach, dyskontowy wygląd sklepów zmienił się na droższy, do kampanii reklamowych zaangażowano topowe gwiazdy i fotografów (m.in. Anna Przybylska, Olivier Janiak, Piotr Adamczyk, Anja Rubik).

Większość większość modeli skórzanych produkowana jest w fabryce w Polkowicach, która daje kilka tysięcy miejsc pracy, a tańsze modele importowane są z innych krajów.

Marka CCC dobrze radzi sobie poza granicami Polski i prawdopodobnie będzie to kierunek rozwoju na najbliższe lata, bowiem Polski rynek jest już bardzo nasycony (ponad 700 sklepów CCC) i nie daje możliwości tak dynamicznego rozwoju jak w ostatnich latach.

 

NORD

Jedyna polska firma, która produkuje obuwie metodą ramową Goodyear Welted. Właścicielem firmy jest Kazimierz Meka, który w roku 1989 rozpoczął produkcję obuwia w Słupsku. Obecnie firma zatrudnia 200 osób i produkuje 200 tys par butów rocznie. Duża część produkcji (szczególnie te droższe linie) wysyłana jest za granicę m.in. do Rosji, Australii, Kanady, Niemiec i wielu innych krajów. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie modele szyte są metodą ramową (te kosztują 800-1200 zł), w ofercie Nord są także tańsze linie (250-400 zł).

Fotorelację z fabryki Norda pokazywał na swoim blogu Jan Adamski – polecam.

 

MACARONI TOMATO

Najbardziej włoska z polskich marek. Jej założycielem jest Wojtek Szarski, który był jednym z pierwszych polskich blogerów modowych. W pierwszych latach swojej aktywności blogowej skupiał się na opisywaniu własnych realizacji szycia miarowego u polskich krawców. To jemu można przypisać renesans i popularyzację klasycznej męskiej elegancji w Polsce. Był też założycielem największego polskiego forum o męskiej elegancji (obecnie forum But w Butonierce). Potencjał bloga był tak duży, że Wojtek postanowił to wykorzystać biznesowo i wraz ze wspólniczką Tatianą Hrehorowicz uruchomili butik Macaroni Tomato. Na stronie internetowej można przeczytać takie uzasadnienie:

Ile razy wyjeżdżając do Włoch zastanawialiśmy się: „Dlaczego tak pięknych ubrań nie można kupić w Polsce?” Dlaczego polscy mężczyźni nie mieliby się zakochać w miękkich marynarkach bez konstrukcji, kaszmirowych krawatach, flanelowych spodniach? Z marzenia o prawdziwym włoskim stylu nad Wisłą powstał Macaroni Tomato Warszawa.

W ofercie MT dominują nieformalne marynarki, spodnie chino, a także szeroki wybór pięknych dodatków. Wszystkie ubrania i dodatki szyte są we włoskich manufakturach. Dla klientów szukających nietypowych wzorów i kolorów dostępna jest także linia The Finest, która trochę przypomina uproszczone MTM.

Macaroni Tomato - polskie sklepy odzieżowe

 

OCHNIK

To druga po Wittchenie najbardziej znana polska marka skórzana. Ochnik bardziej skupia się na odzieży niż na dodatkach. Głównie są to kurtki i kożuchy. Marka powstała w roku 1989, a jej założycielami są bracia Jacek i Marcin Ochnik.

Kilka lat temu firma przeszła udaną metamorfozę i porzuciła wizerunek firmy szyjącej kożuchy na rzecz marki modowej skutecznie podążającej za światowymi trendami.

 

W.KRUK

Na polskim rynku jubilerskim jest dwóch dużych graczy, a jednym z nich jest W.Kruk. To jedna z najstarszych polskich firm jubilerskich, której korzenie sięgają roku 1840. Od roku 2008 marka należy do grupy Vistuli.

Podstawową ofertą firmy jest bogata oferta biżuterii złotej i srebrnej. Obok kolekcji klasycznej biżuterii, W.Kruk ma w swojej ofercie kolekcję Kruk Fashion, której wzory są zgodne z aktualnymi trendami. To efekt współpracy z wybitnymi projektantami włoskimi. Co roku firma wprowadza na rynek autorskie kolekcje tworzone przez projektantów studia W.Kruk Design. W salonach Kruka można także kupić zegarki wielu renomowanych marek m.in. Rolex, IWC, Zenith czy Omega.

 

 

APART

Drugi duży gracz na polskim rynku jubilerskim to firma Apart, której historia jest znacznie krótsza niż Kruka, bo liczy zaledwie 32 lata, ale nie przeszkodziło to zdobyciu bardzo mocnej pozycji na rodzimym rynku. Pod względem pod względem wyników finansowych (wysokość obrotów, udziału w rynku), liczby salonów (obecnie ponad 200) i liczby pracowników przerasta bardziej prestiżowego Kruka.

 

XICORR

Bardzo ciekawa firma, która produkuje autorskie zegarki  inspirowane głównie polską motoryzacją. Dotychczas pojawiły się modele nawiązujące do Warszawy M20, Syreny Sport i Fiata 125p.

Zegarki składane są w Polsce, jednak większość części pochodzi z zagranicznych firm, ponieważ w Polsce od wielu lat nie ma firm wyspecjalizowanych w produkcji mechanizmów i części do zegarków. Założycielem firmy jest Adam Tomaszewski.

Xicorr - zegarki prosto z Polski

 

JAN KIELMAN

Najbardziej znany i najbardziej prestiżowy polski zakład szewski. Jego historia sięga roku 1883. Po buty Kielmana od wielu lat przyjeżdżają klienci z całego świata. Jeszcze przed I wojną światową ponad połowa produkcji była wysyłana do zagranicznych kontrahentów. Pierwszym pokoleniem tej szewskiej rodziny był Jan Kielman. W latach 20 ubiegłego wieku dołączył do niego syn Wacław, który zdobywał praktyki w słynnej szwajcarskiej firmie Bally. Warto przypomnieć, że w dwudziestoleciu międzywojennym w Warszawie funkcjonowało ponad 400 pracowni szewskich, więc konkurencja była ogromna. Wśród najbardziej znanych klientów Kielmana z lat międzywojennych byli: Charles De Gaulle, prezydent Ignacy Mościcki, generał Władysław Sikorski, Jan Kiepura, Adolf Dymsza, Mieczysława Ćwiklińska, Marian Brandys oraz młodziutka Hanka Bielicka.

Tuż przed II wojną światową pracownia Kielmana zatrudniała ponad 50 osób. Sam okres II wojny był bardzo trudny dla firmy i rodziny. Podczas Powstania, sklep i pracownia uległy całkowitemu zniszczeniu. Po wojnie Wacław mozolnie odbudował firmę wraz ze wspólnikiem Leonem Solnickim. Nowy zakład zajął niewielki lokal przy Chmielnej 6. Nie była to już taka skala działalności jak wcześniej. Dodatkowo nadeszły ponure czasy nowego systemu, a Wacław Kielman nie chciał współpracować z lokalną władzą PZPR. Podczas spotkań dawano mu do zrozumienia, że w Polsce Ludowej nie będzie miejsca do prowadzenia prywatnej działalności, a zamknięcie jego firmy jest tylko kwestią czasu. Ta trudna sytuacja spowodowała, że syn Wacława, Jan II nie zamierzał wiązać się z rodzinnym biznesem i został prawnikiem. Do pomocy natomiast zaangażowała się Leokadia  – synowa Wacława, która przejęła stery i uratowała pracownię przed upadkiem. Obecnie nad biznesem czuwa Maciej Kielman, czyli czwarte pokolenie rodziny Kielmanów.

W roku 2000 firma Kielmana została zamieszczona w angielskim wydawnictwie „Europe’s Elite 1000, Millennium Issue” opisującym  historię tysiąca najbardziej ekskluzywnych miejsc w Europie. W roku 2010 pracownia została poszerzona o profesjonalny dział kaletniczy pod nazwą Malton-Kielman, szyjący na zamówienie portfele, torby, teczki i wszelką galanterię skórzaną, w tym paski do zegarków.

Kielman - polska marka produkująca obuwie i galanterięKielman - galanteria z Polski - marka

 

ZAREMBA

Najstarsza i najbardziej prestiżowa polska pracownia krawiecka. Założył ją w roku 1894 Edward Zaremba. Od kilku lat pracownię prowadzi Maciej Zaremba, który umiejętnie wprowadził firmę w XXI wiek, szanując jednocześnie wartości, które jego poprzednicy budowali przez ponad 100 lat. Produkty wychodzące z jego pracowni mają to ?coś?. To nowoczesny, ale jednocześnie bardzo klasyczny styl czerpiący inspiracje z krawiectwa włoskiego. Maciej świetnie poradził sobie też z nowymi technologiami i nie mam tu na myśli nowoczesnych maszyn krawieckich (większość szwów nadal jest u niego wykonywana ręcznie), lecz promocję marki w internecie. Profil pracowni na Facebooku, fotoblog i sam właściciel są najlepszymi narzędziami reklamowymi, które przyciągają uwagę klientów z całego świata. Zainteresowanie zagranicznych klientów jest tak duże, że Maciej Zaremba co kilka tygodni lata w różne zakątki świata by przyjmować zamówienia.

Obecnie w pracowni przy Nowogrodzkiej można się ubrać od stóp do głów. Poza garniturami, marynarkami, spodniami, płaszczami, które szyte są we własnej pracowni, można tu również zamówić koszule szyte na miarę, a także kupić dodatki takich marek jak Cheaney i Drake?s. Od kilku miesięcy dostępna jest także usługa szycia pasowanego (MTM), która jest tańsza od usługi bespoke i skraca także czas oczekiwania na realizację zamówienia. Garnitury Zaremba MTM szyte są we Włoszech.

Zaremba - odzież z PolskiZaremba - polska marka odzieżowa

 

Choć moje zestawienie jest znacznie obszerniejsze niż te o markach z innych krajów, to i tak zabrakło w nim miejsca dla wielu innych firm. Oto pozostałe, które warto znać: Miler, Pawo, Giacomo Conti, Pako Lorente, Pan tu nie stał, 4F, Campus, Alpinus, Ravel, Kastor, Wiktor&Lorens, Van Horn, Turbokolor, Culture, Otto Hauptman, Roy, Thomas Waxx, Henderson, Dorjan, Prosto, Tudor, Warmia, Cross, Wilsoor.

Akcesoria: Malton&Kielman, Misoui, Embassy of Elegance, Manufaktura Miler, Sartolane, EXOXE, Orsonero, Barelly Bags, Polkap, Wola.

Obuwie: Cohnpol, Badura, Venezia, Prima Moda, Pilpol, Syrena.

Zegarki: Chronos Art, Gerlach, Copernicus, Polpora.

Najbardziej znane polskie pracownie MTM: Buczyński, Cafardini, Mercer, Balthazar.

Najbardziej znane pracownie krawieckie: Krupa&Rzeszutko, Turbasa, Twins.

 

 

A na zakończenie jeszcze kilka marek z polskimi akcentami. Jeśli znacie jeszcze inne, to chętnie przeczytam wasze propozycje.

HENRI LLOYD

Brytyjska marka, ale z polskimi korzeniami. Jej założycielem był Henryk Strzelecki, który w czasie II wojny światowej wyemigrował z Polski . W latach 60 ze swoim wspólnikiem uruchomił firmę o nazwie Henri Lloyd, która produkowała lekką i nieprzemakalną odzież żeglarską. Strzelecki rozpoczął epokę praktycznych, lekkich kurtek i kombinezonów, nieprzemakalnych, ciepłych, oddychających i nie krępujących ruchów. Innowacja i poszukiwanie nowych rozwiązań do dzisiaj są znakami rozpoznawczymi firmy. Henryk Strzelecki zawsze chętnie podkreślał swoje polskie korzenie. Na początku lat dziewięćdziesiątych powrócił w rodzinne strony i uruchomił w Brodnicy szwalnię, która do dnia dzisiejszego  szyje najbardziej zaawansowane technologicznie kolekcje Henri Lloyda. Produkty z logo HL sprzedawane są w 50 krajach na całym świecie. Założyciel firmy zmarł w roku 2012. Obecnie firmą zarządzają jego synowie.

 

PATEK PHILIPPE

Najbardziej prestiżowa manufaktura zegarkowa również ma polskie korzenie. Jej twórcami byli Polscy emigranci Antoni Patek i Franciszek Czapek. W 1845 roku ze spółki wystąpił Czapek. Sześć lat później jego miejsce zajął Francuz Adrien Philippe.

Ceny niektórych modeli Patek Philippe sięgają kilkuset tysięcy złotych. Najdroższy egzemplarz został sprzedany na aukcji internetowej w roku 1999 za 11 mln dolarów. W ciągu ponad 160-letniej historii firmy, jej klientami było ok. 100 koronowanych głów, kilkuset prezydentów i premierów oraz liczne osobistości ze świata nauki, kultury i sztuki.

 

MASSADA

Massada to jedna z najciekawszych niszowych marek okularowych.  Jej współwłaścicielką i jednocześnie projektantką jest Katarzyna Łupińska. Oprawy produkowane są we Włoszech, a można je kupić na całym świecie. Wyróżnia je najwyższa jakość wykonania oraz klasyczne, ale jednocześnie bardzo oryginalne wzornictwo, które wybija się na tle popularnych marek. Większość modeli nawiązuje do opraw z pierwszej połowy ubiegłego wieku. Cechą charakterystyczną jest także brak logotypów w widocznych miejscach. W Polsce dostępne są zaledwie w kilku salonach optycznych.

 

LEVI’S

Marka Levi’s ma na całym świecie kilkadziesiąt szwalni. Jedna z największych i najlepszych od kilkunastu lat zlokalizowana jest w Płocku, gdzie pracuje ponad tysiąc osób. Obecnie szyte są tam głównie droższe linie Levis’a i modele, które wymagają dużego doświadczenia. Pod koniec zeszłego roku pojawiły się informacje, że w ciągu 3 lat szwalnia ta prawdopodobnie zostanie zlikwidowana.

miejsce-na-reklame.

Wyraź swoją opinię ! TO WAŻNE !!

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: